BMW:s nya 5-serie skonades från de enorma njurarna som sitter på andra modeller. BMW ville ge bilen gigantiska bävertänder som på 7-serien – men fick tänka om.
– Låt oss hålla dem längre isär. Det var ett mycket medvetet beslut att gå den vägen och inte följa 7-serien, säger designchefen Adrian van Hooydonk till Road & Track.
I förra veckan presenterades nya BMW 7-serie och många BMW-fans drog en lättnadens suck när bilen slapp få de kritiserade extroverta gigantnjurarna som sitter på 7-serie, X7 och nya XM. Istället fick BMW 5-serie en relativt elegant och traditionell front.
Nu berättar BMW:s designchefer Adrian van Hooydonk och Domagoj Dukec vad som ligger bakom beslutet. I grund och botten handlade de om att 5-serien behövde skiljas från 7-serien, annars hade den kunnat få den stora grillen.



– Jag tror att det som verkligen är viktigt med 5-serien är att vi ville skapa den mest eleganta BMW:n. Det är inte för att det är en reaktion på att folk skyller på oss för XM eller 7-serien, säger Domagoj Dukec till Road & track.
– Det är bara för att jag alltid har sagt när jag fick frågan om varför njurarna är så stora. Jag sa: titta, det här är speciella modeller. De har uttrycksfulla kunder, de har statusorienterade kunder. Så vänta tills du ser 3-serien och 5-seriens bilar, där folk letar efter andra saker, säger Domagoj Dukec.




Enligt BMW Groups allra högsta designchef Adrian van Hooydonk blir ett mer horisontellt grillgaller lite sportigare. Den stora vertikala grillen provades på 5-serie, men som tur var tänkte BMW om.
– Vi provade vertikalt även i designfasen, men även om man då gör olika strålkastare så börjar det smyga sig på 7:an. Väldigt snabbt. Så vi diskuterade det med några människor och sa sedan: nej, låt oss hålla dem längre isär. Det var ett mycket medvetet beslut att gå den vägen och inte följa 7:an, säger han.





Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter