En av de största energislukarna i en elbil är luftkonditioneringen. En varm dag kan räckviddsförlusterna vara enorma. Vissa bilar tappar så mycket som 22 procents räckvidd vid användning av AC:n i +32 grader – andra klarar värmen mycket bättre. Amerikanska Recurrent har gjort en undersökning av ett antal elbilar för att se den exakta förlusten.
Att elbilars räckvidd kan variera väldigt mycket känner de flesta av oss till. Vad som uppmätts i laboratorier och hur det sedan fungerar i verkligheten överensstämmer sällan. En av de faktorer som påverkar räckvidden allra mest är AC:n i bilen. Är det en het sommardag eller en isande kall vinternatt använder luftkonditioneringen olika mycket elektricitet för att klara av att kyla ner respektive värma upp bilens kupé. Skillnaderna mellan olika temperaturer kan vara enorma.
För att ta reda på hur elbilarnas batterier och därmed räckvidd påverkas under olika förhållanden har det amerikanska undersökningsföretaget Recurrent gått igenom och analyserat 1 700 elbilar och laddbara hybrider i USA fördelat på 65 olika modeller.
Den senaste tiden har det varit extremt varmt väder i stora delar av världen och detta har gett en del nya intressanta observationer på hur elbilarna påverkas. Enligt Recurrents undersökning tappade vissa bilmodeller upp till hela 31 procents räckvidd när utetemperaturen var +38 grader. Men redan vid måttligt lägre temperaturer blev räckviddsförlusten snabbt mer normal. Vid 32 grader var den genomsnittliga räckviddsminskningen för bilarna bara fem procent. Vid en temperatur på 27 grader var räckviddstappet nere på knappt tre procent.
När en traditionell förbränningsmotor är igång producerar motorn mycket spillvärme som luftkonditioneringen måste kämpa mot för att hålla kabinen sval. En elbil har en stor fördel här eftersom den inte producerar samma mängd motorvärme när den körs. AC:n behöver alltså inte jobba lika hårt.
Recurrents undersökning pekar på att ett bra sätt att upprätthålla räckvidden på en elbil när det är varmt eller kallt ute. Har man möjlighet ska man passa på att förvärma eller förkyla bilen. Detta är extra bra eftersom den mest energikrävande delen av luftkonditioneringen är just den allra första nedkylningen respektive uppvärmningen. Det kan krävas upp till 5 kW energi för att få en +35 gradig bil till en behaglig +20-gradig rumstemperatur, men det krävs bara runt 1 kW för att hålla den kvar på +20 grader.
I undersökningen är Tesla-modellerna överlag de elbilar som hade den minsta räckviddsförlusten under dessa förhållanden. Vd för Recurrent, Scott Case, drar slutsatsen att Teslas goda resultat beror på bilarnas effektiva värmepumpar.
– Värmepumparna i Tesla klarar både värme på vintern och kyla på sommaren. Den har även skydd mot överhettning, så att bilarna till att börja med inte blir för varma, säger Scott Case.
Nedan är ett urval av jämförelser i räckviddsförlust när AC:n är inställd på 21 grader och används vid 32 graders utetemperatur. Faktan och dess siffror är från Recurrents undersökning.
Chevrolet Bolt
Chevrolet Bolt når ungefär 100 % av sitt EPA-intervall upp till 30 grader, därefter börjar räckvidden sakta minska. Generellt använder Bolts AC cirka 1 kW för att kyla bilen, men korta resor blir mer energikrävande eftersom kylning av en varm kabin tar mer energi än att hålla en jämn temperatur. Räckviddsförlusten för Bolt vid 32 graders utetemperatur är cirka 9 %.
Hyundai Kona
För Hyundai Kona finns ännu inte tillräckligt med varmvädersdata för att säkert säga när räckvidd börjar falla. De preliminära uppgifterna visar att den kan börja gå ner när termometern passerar 30 grader. Räckviddsförlusten för Kona vid 32 graders utetemperatur är 5 %.
Ford Mustang Mach-E
Precis som för Kona verkar det som om Mustang Mach-E:s räckvidd börjar falla markant runt 34 grader. Räckviddsförlusten för Mach-E vid 32 graders utetemperatur är 1 %.
Nissan Leaf
Nissan Leaf får en minskad räckvidd redan vid lägre temperaturer än många av sina konkurrenter, vid runt 25 grader. Räckviddsförlusten för LEAF vid 32 graders utetemperatur är hela 22 %.
Ford F-150 Lightning
F-150 Lightning börjar se en liten räckviddsminskning vid 30 grader, men det behövs mer data. Räckviddsförlusten för F-150 Lightning vid 32 graders utetemperatur är 1 %.
Tesla: Model 3, Model Y, Model S, Model X
I mätningen sticker de fyra Teslorna ut rejält. Alla Tesla-modeller är nu utrustade med en värmepump som klarar både uppvärmning på vintern och kyla på sommaren. Luftkonditioneringen i en Tesla har variabel hastighet, så beroende av dina kylbehov kan den använda så lite som ~1 kW eller så mycket som 6 kW, även om det vanligtvis är mellan 1 och 3 kW. Mätningen visar att samtliga fyra modeller förlorar minimal räckvidd vid 32 graders utetemperatur.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]