Elbilsägare betalar för ström som inte går till batteriet. Ett nytt test avslöjar hur mycket som försvinner vid snabbladdning.
– Tillverkare bör transparent presentera laddningsförluster för konsumenterna för olika laddningsalternativ, uppger ADAC.
Många elbilsägare glömmer att räkna med laddförlusterna. När elbilen laddas hamnar inte all energi i batteriet. Laddförlusterna är större vid hemmalddning än vid snabbladdning. Tyska ADAC har undersökt exakt hur mycket energi som går till spillo när fyra olika elbilar laddades under olika förhållanden.
De testade Tesla Model Y, VW ID.3, Hyundai Ioniq 6 och Renault Mégane vid olika temperaturer vid en 300 kW snabbladdare. De mätte exakt hur mycket energi som skickades ut från elnätet och hur mycket av det som hamnade i elbilarnas batteri.
Så mycket energi försvann vid laddningen av olika elbilar

Grå stapel visar förlust vid 0 grader med förvärmt batteri.
Svart stapel visar förlust vid 0 grader utan förvärmt batteri. Källa: ADAC

Testet visar att Hyundai Ioniq 6 hade de lägsta laddningsförlusterna vid alla förhållanden. Tesla Model Y hade störst förluster vid laddning i nollgradigt utan förvärmning. Renault Megane var minst effektiv vid laddning i sommartemperatur och tappade då fyra procent.
ADAC kräver nu att biltillverkarna tydligt ska ange hur mycket energi som försvinner vid laddningsförluster. Men de uppmanar också elbilsägare att ladda så mycket som möjligt när batteriet är uppvärmt. Det minskar kostnaden. Det går lite stick i stäv med rådet att bara ladda till 80 procent vid snabbladdaren för att det inte ska ta för lång tid och orsaka köer.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter