Testet: Så mycket el försvinner när elbilar laddas

Det är inte bara elen som förbrukas under körning som kostar för en elbil. En hel del energi försvinner iväg när bilen laddas. Tyska ADAC har testat 70 elbilar för att se hur mycket laddförlusterna skiljer sig mellan bilmärkena.

När det kommer till strömförbrukning hos en elbil är det inte bara avgörande hur effektivt elmotorn använder energin och därmed bestämmer räckvidden. Vid laddning uppstår även så kallade laddningsförluster. Det betyder att det går åt mer energi än vad batteriet faktiskt tar emot. Alltså går energi förlorad som du betalar för men som inte hamnar i batteriet. Dessutom syns förlusterna inte i färddatorn eftersom det sker vid stillastående laddning.

Laddningsförluster kan inte förhindras, men i tider av energibrist och stigande elpriser bör man åtminstone hålla koll på vilka bilar som är de värsta energislukarna. Den främsta anledningen till laddningsförluster är omvandlingen av växelström från nätet till likström för lagring i batteriet. Tyska konsumentorganisationen ADAC har testat 70 elbilar i ett så kallat Ecotest, för att se elbilarnas sanna laddningsförluster. Här finns information om hur testet genomförs.

Samtliga bilar testet har laddats med växelström, AC, via fordonets laddkabel vid en väggbox på 22 kW under samma omgivningsförhållanden vid 23 grader. Fordonen använder alltså maximal laddningseffekt som stöds av den inbyggda laddaren. Skillnaderna mellan energin som krävs för en full laddning och nettobatterikapaciteten är ibland stor, vilket tabellen nedan visar. 

Polestar 2 Long Range Single Motor får bland de sämsta resultaten i ADAC:s Ecotest. Bilen behöver laddas med 89 kWh för att fylla nettobatteriet på 72.5 kWh vilket motsvarar nästan 23% bara i laddningsförlust. BMW iX måste laddas med 125.2 kWh för att fylla 105 kWh i nettobatteriet. Resultatet för den billiga Renault Twingo Electric är också dåligt, den måste laddas med 27.2 kWh för att fylla 21.4 kWh. Ford Mustang Mach-E använder 106.3 kWh för 88 kWh i nettobatteriet.

Bilar som däremot gjorde bra ifrån sig i ADAC:s test är bland annat MG Marvel R, då användes 74.5 kWh för 69.9 kWh i nettobatteriet. Även Cupra Born fick ett bra resultat på 62.6 kWh för 58 kWh. Subaru Solterra var den enda bilen som i tabellen fick ett minusresultat. Det ska dock noteras att Subaruns nettobatterikapacitet inte kunde mätas och därför blir resultatet inte speciellt tillförlitligt. Se hela listan över laddningsförlusterna av 70 elbilar i ADAC:s test nedan.

Så mycket drar elbilarna vid laddning enligt testet

BilmodellRäckvidd enligt ADACBatteri, netto kWhÅtgång kWh vid laddningSkillnadSkillnad %
BMW iX xDrive 50610104125,221,220,38%
Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art575107,8124,917,115,86%
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 2WD55577,486,38,911,50%
BMW i7 xDrive 60545101,7119,918,217,90%
Mercedes-Benz EQE 350+53090,6106,515,917,55%
Mercedes EQS 580 Electric Art 4Matic530108,4124,215,814,58%
BMW i4 eDrive4049080,796,315,619,33%
Nio ET7 (100 kWh)4859099,59,510,56%
Ford Mustang Mach-E Extended Range48088104,316,318,52%
Polestar 2 Long Range Single Motor48072,58916,522,76%
Kia EV6 (77,4 kWh)47077,487,41012,92%
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) Techniq-Paket 2WD47077,485,78,310,72%
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD45088106,318,320,80%
Skoda Enyaq Coupé RS iV4507788,211,214,55%
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend (nach Facelift)4356472,88,813,75%
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 4WD43577,484,67,29,30%
Porsche Taycan Sport Turismo GTS42083,797,914,216,97%
Nio EL7 (100 kWh)42090101,111,112,33%
Tesla Model 34156070,510,517,50%
Tesla Model Y Maximum Range AWD4157988,69,612,15%
Audi Q4 Sportback 40 e-tron S line41076,683,77,19,27%
Volvo C40 Rech. Pure Electr. Single Motor Ultim.4106779,412,418,51%
KIA Niro EV (64,8 kWh) Inspiration41064,8749,214,20%
Porsche Taycan 4S Performance Plus40083,795,211,513,74%
VW ID.5 Pro Performance4007783,66,68,57%
BMW iX3 Impressive40073,885,311,515,58%
Polestar 2 Long Range Dual Motor3957588,413,417,87%
Skoda Enyaq iV 803957786,99,912,86%
Audi e-tron Sportback 55 quattro39086,5969,510,98%
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit3906473,99,915,47%
VW ID. Buzz Pro3907790,813,817,92%
Genesis GV70 Electrified Sport AWD38077,486,69,211,89%
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max3857788,511,514,94%
Audi e-tron GT quattro37083,786,93,23,82%
Jaguar i-Pace EV400 S AWD36684,7100,816,119,01%
Audi e-tron 55 quattro36583,694,310,712,80%
Genesis GV60 Sport Plus AWD36577,487,710,313,31%
Renault Mégane E-TECH Electric EV60 220hp3656070,410,417,33%
Mercedes EQB 350 Electric Art 4Matic36066,676,19,514,26%
Mercedes EQA 250 Electric Art35066,675,79,113,66%
Kia EV6 (58 kWh)3505864,46,411,03%
Subaru Solterra Platinum Plus35071,570,7−0,8−1,12%
BYD Atto 3 EV Design34560,568,78,213,55%
Ora Funky Cat (63 kWh) 400 Pro +34059,368,79,415,85%
Nissan Ariya (63 kWh) Evolve Pack3356371,88,813,97%
Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens3355264,312,323,65%
VW ID.3 Pro Performance 1st Max3355864,86,811,72%
Mercedes EQV 300 lang32590100,610,611,78%
MG Marvel R Electric Performance32569,974,54,66,58%
MG5 Electric Maximum Range Luxury31557,761,94,27,28%
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin Pro AWD31075901520,00%
VW ID.4 GTX 4Motion3107783,76,78,70%
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh)3005668,412,422,14%
Cupra Born e-Boost (58 kWh)2955862,64,67,93%
Aiways U5 Premium2906172,311,318,52%
Opel Corsa-e Elegance2804653,17,115,43%
Peugeot e-208 GT28047,553,15,611,79%
DS 3 Crossback E-Tense So Chic27047,555,47,916,63%
Citroen e-C4 Shine2604650,54,59,78%
Peugeot e-2008 GT26047,553,15,611,79%
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine2556976710,14%
Opel Mokka-e Ultimate2554652,46,413,91%
Fiat 500e Cabrio Icon2453742,95,915,95%
MG ZS EV Luxury2204046,46,416,00%
Opel Combo-e Life Ultimate2154651,75,712,39%
Mini Cooper SE21028,937,68,730,10%
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)2014044,54,511,25%
Dacia Spring Electric Comfort Plus 2WD18527,433,35,921,53%
Mazda MX-30 e-SKYACTIV Makoto1703235,63,611,25%
Renault Twingo Electric Intens15021,427,25,827,10%
Källa: ADAC

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester