Så mycket dyrare är elbilar att reparera

Elbilar kostar betydligt mer att reparera än förbränningsbilar. En ny undersökning från Kanada och USA avslöjar hur stora skillanderna är.

Det har länge snackats om att elbilar är betydligt dyrare att reparera än traditionella bilar med förbränningsmotor. En ny undersökning från USA som gjorts av skadehanteringsföretaget Mitchell visar att antagandet verkar stämma, åtminstone för nordamerikanska förhållanden.

Under 2024:s andra kvartal kostade det i genomsnitt 58 550 kronor att reparera skador på elbilar i USA. I Kanada var priset ännu högre och snittade på 66 499 kronor. Förbränningsbilarnas reparationer hade en genomsnittskostnad på 48 912 kronor i USA. Det innebär att det var 19,7 procent dyrare att reparera elbilen. Motsvarande siffror för Kanada innebar att elbilen var 31,8 procent dyrare att reparera.

När de kommer till vilka modeller som ofta behöver skadereparation ligger Teslas Model Y och Model 3 i topp och står för mer än hälften av alla fall. Det kommer dock inte som en någon större överraskning eftersom modellerna är Teslas bästsäljare och är överlägset de mest körda elbilarna i Nordamerika. 

Även hybrider har ökat sin skadefrekvens enligt studien, men deras reparationskostnader skiljer sig knappt från vanliga förbränningsbilar. Laddhybrider däremot har en genomsnittskostnad i USA som är 12,5 procent dyrare än bensin- och dieselbilar.

Elbilar som behövt flest reparationer:

Källa: Mitchell International Inc.

LÄS MER: