Kostnaden för skador på motorfordon ökar kraftigt i Sverige. Utbetalda ersättningar för fordonsskador ökade med 2023 med 1,9 miljarder kronor eller 12 procent, visar nya siffror. På tre år är ökningen 33 procent. Högre reparationskostnader, dyrare reservdelar och fler maskinskador är några av orsakerna.
Nya siffror som Svensk Försäkring tagit fram visar att kostnaderna för skador inom motorfordonsförsäkringar ökar mer än inflationen i Sverige. Under förra året betalades 23,4 miljarder ut i i ersättningar för skadeärenden inom trafik- och motorfordonsförsäkringar. Ungefär tre fjärdedelar av beloppet, 17,6 miljarder, avsåg skador på motorfordon.
Skadorna på motorfordon ökade med 1,9 miljarder under 2023. Den procentuella ökningen på 12 procent är dubbelt så hög som den genomsnittliga inflationen under 2023, och kan inte förklaras med antalet skador som ökade med tre procent till 48 000 fall. Tittar vi två år och tre år tillbaka är ökningen 28 respektive 33 procent.
– Att utbetalda skadeersättningar ökat kan vara en indikation på att reservdelar och reparationskostnader har blivit dyrare till följd av inflationen. En stor del av ökningen gäller ersättningar för vagnskador på personbilar, säger Linda Wahlman, statistiker på Svensk Försäkring.
Den allra största ökningsposten är vagnskador på personbilar följt av glasskador. Procentuellt sett har kategorin räddning som innefattar bärgning och transport av bilägare ökat mest, upp 25 procent. Tittar vi över tre år så har utbetalda kostnader för räddning ökat med över 100 procent, men nivåerna är låga.
Maskinskadorna har ökat med 19 procent på ett år och 36 procent på tre år. Här omfattas bland annat ersättningar för skador på komponenter såsom exempelvis motorn, elektronik, GPS-system samt batterier till elbilar och hybridbilar. Glasrutor ökade med bara med 10 procent senaste året, men på tre år är ökningen 39 procent, eller 880 miljoner till 3124 miljoner kronor.
Även ersättningen inom trafikförsäkring ökade förra året. Totalt utbetalades 5,8 miljarder, en ökning med 500 miljoner eller nio procent. Antalet ärenden var enligt Svensk Försäkring i stort sett oförändrat.
Så stor är ökningen av skadekostnader för olika kategorier, personbilar
2023 | 2022 | 2021 | 2020 | |||
Skadeart | Belopp | Ändring 1 år | Ändring 3 år | Belopp | Belopp | Belopp |
Brand | 712 mkr | 13,61% | 19,17% | 626 mkr | 582 mkr | 597 mkr |
Stölld och inbrott | 1124 mkr | 7,64% | 10,52% | 1044 mkr | 971 mkr | 1017 mkr |
Glasrutor | 3124 mkr | 10,30% | 39,18% | 2832 mkr | 2354 mkr | 2244 mkr |
Rättsskydd | 17 mkr | 3,02% | -2,77% | 17 mkr | 17 mkr | 18 mkr |
Räddning | 322 mkr | 25,03% | 105,37% | 258 mkr | 199 mkr | 157 mkr |
Maskin | 984 mkr | 18,78% | 36,12% | 828 mkr | 746 mkr | 722 mkr |
Vagnskada | 9131 mkr | 11,21% | 30,24% | 8211 mkr | 7340 mkr | 7011 mkr |
Allrisk | 91 mkr | 7,38% | -13,67% | 85 mkr | 88 mkr | 106 mkr |
Ej fördelningsbart | 1599 mkr | 11,02% | 106,26% | 1441 mkr | 809 mkr | 777 mkr |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter