Så hårt slår nya chockavgiften på att ladda elbil

Nya effektavgiften på el som införs vid nyår kan ge chockräkningar för många med elbil och villor. En ny uträkning visar att avgiften kan kosta 1 421 kronor i månaden för en elbilsägare. Ovanpå det kommer nya avgifter för värme och andra maskiner i villan.
– Realistiskt sett kommer alla villaägare behöva anpassa sin elförbrukning, säger Tobias Aspenberg på Tibber.

Stora elbolaget Ellevio med miljontals svenskar inför effektavgift vid nyår. Flera andra elbolag har redan infört den. Och 2027 blir det lagkrav. Nu visar en ny uträkning att avgiften kan bli en rejäl chock för villaägare med elbil som inte anpassar sitt beteende. 

För en elbilsägare som inte anpassar sin elförbrukning kan effekttarifferna leda till elnätskostnader på upp till 500 kronor mer – varje månad, visar en uträkning som elbolaget Tibber gjort. 
– En elbilsägare som laddar sin bil under dagen med hög effekt skapar en effekttopp på ungefär 12–13 kW. Enligt Ellevios nya effekttariff innebär detta att man får betala cirka 1 421 kronor bara i elnätsavgift – och det exkluderar kostnaden för själva elen. Laddar man istället under natten blir elnätsavgiften cirka 893 kronor. Det är en skillnad på mer än 500 kronor varje månad, säger Tobias Aspenberg, elbilsexpert på Tibber.

Nya effektavgiften blir en dyrbar historia för villaägare som inte anpassar sig.

Men även villaägare som kör maskiner på fel tidpunkt åker på en kostnadssmäll. 
– Elbilskunder är en grupp som riskerar betydligt högre elnätsavgifter med de nya tarifferna, men realistiskt sett kommer alla villaägare behöva anpassa sin elförbrukning. Det räcker med att ha tvättmaskin, torktumlare och spis igång samtidigt för att skapa en ordentlig effekttopp som kan kosta flera hundralappar extra varje månad, säger Tobias Aspenberg.

En möjlighet är att använda realtidsmätare som kan mäta, övervaka och hjälpa till att styra om hushållets elförbrukning. Tibber är en av flera aktörer som tagit fram de nya realtidsmätarna.
– Ett problem är att många konsumenter har dålig koll på vad som drar mycket och inte. Det är här realtidsmätaren spelar en central roll, dels för att man som konsument ska förstå vad som drar mycket el, dels genom att man får en “varning” när man är på väg att skapa en effekttopp. Är du en elbilsägare kommer du ibland behöva ladda din elbil på dagen, så är det bara. Då kan en realtidsmätare hjälpa dig att göra det på ett smart sätt, genom att plana ut din förbrukning och därmed minska din effekttopp, säger  Tobias Aspenberg.

Så här mycket dyrare kan det bli för elbils- och husägare 

Alla exempel är framtagna för ett hus med en säkring på 25A. Den fasta månadsavgiften för Ellevio för en sådan säkring är 365 kronor. Dessutom betalar man effekttariff på 81,25 kr per kW. Denna effekttariff halveras mellan 22.00-06.00 

En elbils- och husägare som drar igång sin varmluftsugn (cirka 2 kW), tvättmaskin (2kW), torktumlare (2 kW) och laddar upp sin elbil (9 kW) samtidigt kommer ha förbrukat 15 kW under en timme. Enligt den nya effekttariffen kommer den effekttoppen kosta villaägaren 1 584 kronor (15kW X 81,25 = 1219 kr, plus den fasta månadsavgiften om 365 kronor).

Skulle man istället styra om elförbrukningen till klockan 23.00, då man bara betalar halva priset för effekten, skulle kostnaden bli betydligt lägre (ej inräknat effekten för varmluftsugnen som är svår att flytta):

Tvättmaskin, torktumlare och elbilsladdning förbrukar tillsammans 13 kW, vilket enligt den nya tariffen kommer att kosta villaägaren omkring 893 kronor (13 kW X 40,62 = 528 kronor, plus den fasta månadsavgiften om 365 kronor).
Källa: Tibber
LÄS MER: