Ferraris bisarra prislapp om du behöver byta stötdämpare. Till nya Purosangue kostar det lika mycket som att köpa en bättre begagnad bil. Ja, men det är inte bara en stötdämpare.
I början av 1990-talet började Formula 1 använda aktiva stötdämpare. Senare förbjöds de. Men nu har den dykt upp hos produktionsbilar. Det är Ferrari som dammat av tekniken och anpassat den för vår tid.
Nu sitter den i Ferraris nya SUV, Purosangue. Men om den skulle gå sönder och behöver bytas blir det fruktansvärt dyrt. En ny stötdämpare till en Ferrari Purosangue kostar omkring 150 000 kronor, uppger Autovisie.
– Hur konstigt det än låter så är den här stötdämparen ett fynd, säger journalisten Dries van den Elzen.
Han har faktiskt rätt. Det här är inga vanliga stötdämpare. Det är en revolutionerande del som ger den här bilen speciella vägegenskaper. Multimatic True Active Spool Valve är högteknologiskt mycket avancerad och behöver beställas från en särskild leverantör. Stötdämparna är kopplade till sensorer som hela tiden läser av vägen och följer bilens rörelser. De upptäcker minsta lilla variation och anpassar sig därefter. Då är det inte konstigt att det blir dyrt.
Ferrari Purosangue kostar omkring sex miljoner kronor som ny. Det är deras första femdörrars bil och Ferrari har tänkt att köpekretsen redan finns bland deras kunder. Man kan tänka sig att Ferrariägare vill köra samma bil när de handlar eller skjutsar barnen till träningen. Ferrari Purosangue har en mäktig V12-motor och fyra personer sitter bekvämt. Purosangue betyder också fullblod på italienska.
Andreas Jemn är journalist och författare.