Nu kan du fynda en Tesla under 200 000 kronor. Många kan känna sig lockade, men experten varnar för fallgropar hos elbilen som kan bli dyra.
Begagnatpriset på de äldsta årsmodellerna av elbilen Tesla Model S börjar hamna 200 000 kronor på Blocket. En lockande prislapp på elbilen som förändrade världen. Särskilt om den kommer med gratis laddning på Teslas Superchargers. Men se upp för norsk-registrerade elbilar där det tillkommer tull och moms.
En som kan mer om äldre Teslor än nästan alla andra är verkstadsexperten Fredrik Grufman på Grufman Bil. Han har reparerat det mesta på denna banbrytande elbil och ger inga illusioner om ett helt problemfritt ägande.
– Generellt bör man undvika Model S årsmodell 2013-14. Det skall finnas utrymme i budgeten för att skaffa ett nytt batteri eller en ny bakre drive-unit. Det är tyvärr realiteten, säger Fredrik Grufman.
Den som köper en äldre Tesla bör lägga undan en budget för underhåll. Om du går i tankarna att köpa en Model S finns det några andra saker som är viktiga att tänka på.
– Generellt för äldre Model S är det viktigt att bilen servats regelbundet, framförallt med tanke på bromsar och hjulupphängningen. Vi rekommenderar att dessa bilar servas var 5000 mil. Det har visat sig vara ett rimligt miltal, säger Fredrik Grufman.
Mycket hänger på batteriet, det avgör mycket av bilens värde. Fredrik Grufman tror att värde kan sjunka ytterligare, även om 200 000 kronor kan tyckas vara billigt. Är bilen i gott skick kan det löna sig att köpa nytt batteri. Världens längst körda Tesla Model S har rullat över 210 000 mil, så bilen är mer slitstark än många bilar med förbränningsmotor. Karossen är gjord i aluminium och rostar inte.
– Batteriet är en väldigt sur kostnad om det dyker upp. Är bilen fräsch i övrigt kan det vara värt att köpa ett nytt batteri från Tesla, men 200 000 kronor är inte kattskit. Det är dyrbara komponenter. Tyvärr är efterfrågan på batterier hög och tillgången låg, säger han.
Dessutom rekommenderar han att man ska titta under bilen.
– Har man möjlighet att kolla under bilen (kan vara svårt att se) är alla typer av oljeläckage en riktigt röd flagga, säger Fredrik Grufman.
Han håller också fram andra saker som kan krångla med äldre Tesla Model S.
– Andra vanliga fel är strulande dörrhandtag, glappande länkarmar (känns som att bilen vill åka höger eller vänster vid gaspådrag) eller missljud när man kör över håligheter, elhissar som inte vill funka eller gör missljud, och bilar som sjunker ihop när dom står parkerade (läckage på luftfjädringen). Det felet är rätt dyrt att åtgärda eftersom det ofta gått ett tag med läckande system, säger Fredrik Grufman.
Kontentan av allt blir att man kan vänta, priset kommer att rasa ännu mer. Det gäller å andra sidan de flesta begagnade bilar. Med undantag av pandemin är det sällan priserna på begagnade bilar går upp i pris.
– Jag gör bedömningen att det finns gott om potential nedåt på dessa fordon, säger Fredrik Grufman.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.