Renault Mégane E-tech Electric är en av höstens största elbilsnyheter.
Bilen tar upp konkurrensen med Volkswagen ID.3 med förföriska franska former och en räckvidd på 47 mil.
Nya elbilar brukar ha fantasifulla namn för att markera starten på en ny era. Renault tänker tvärtom och väljer det välkända och inarbetade modellnamnet Mégane för sin nya toppmoderna elbil. Tanken är att göra bytet från fossilt till elektriskt mindre dramatiskt för den stora massan av kunder. Genom tillägget E-tech Electric ska köparna förstå att det inte handlar om en gammal fossil Mégane.
Bilen kommer med två olika batterier, 40 eller 60 kWh. Det mindre batteriet passar bäst i fransk stadstrafik med en räckvidd på 30 mil, i det större utförandet klarar bilen 47 mil. Motorerna är på 130 eller 218 hk. Toppversionen klarar 0-100 km/h på 7,3 sekunder. Inga siffror som gör att bilen kan matcha Tesla, men betydligt rappare än bensindrivna varianter av Mégane.
Test Renault Megane E-tech Electric
Räckvidd och acceleration i all ära. Det som lockar mest med Mégane är de förföriska franska formerna. Bilen kommer att locka många köpare med sina svepande linjer och harmoniska proportioner. Betydligt sportigare och djärvare än Volkswagens konkurrent ID.3. Dörrhandtagen är infällda i karossen och skapar en helt slät yta att vila ögonen på. Det blir den första modellen som har Renaults nya logotyp.
Interiören domineras av två skärmar och känns ombonad och toppmodern. Framstolarna är sköna att sitta i. Baksätet känns betydligt trängre än hos Volkswagen ID.3, och fötterna får inte plats under framstolarna, det är lite synd. Bagageutrymmet är relativt rymligt.
Prislappen är fortfarande hemlig, men det ryktas om under 350 000 kronor i hemlandet Frankrike. Det gör att nya Renault Megane har alla förutsättningar att bli en folklig elektrisk succé.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter