Regeringens stora vallöfte om sänkt reduktionsplikt på bensin och diesel har försenats med ett år. Nu ser det ut att kunna spricka helt – och en bränslesänkning på fem kronor per liter kan utebli.
– Regeringen har nog lovat saker som man inte riktigt förstod vad de innebär, uppger en källa till DN.
Under valrörelsen lovade flera av partierna i regeringen skattesänkningar på bensinpris och dieselpris med upp till tio kronor per liter. Kritiken om svikna vallöften har varit stor mot att det bara blir en sänkning på 41 öre per liter för diesel och 14 öre för bensinen vid nyår.
Den stora sänkningen skulle istället komma om ett år, vid nyår 2024. Då skulle den så kallade reduktionsplikten sänkas till EU:s miniminivå, cirka sex procent, istället för dagens 30,5 procent. Det skulle ge en sänkning av dieseln med cirka fem kronor per liter och en sänkning av bensinen med cirka en krona per liter.
Men nu uppger Dagens Nyheter att regeringen kan tvingas backa från löftena om att kraftigt sänka reduktionsplikten. Orsaken är att Sverige riskerar miljardböter till EU för att vi inte håller våra koldioxidmål.
– Regeringen har nog lovat saker som man inte riktigt förstod vad de innebär, uppger DN:s källa.
Regeringen ska ha bett Energimyndigheten om att räkna ut hur mycket vi kan sänka reduktionsplikten utan att bryta mot EU-kraven. Enligt myndigheten ska det vara omöjligt att sänka med den utlovade nivån.
Om Sverige skulle sänka sin reduktionsplikt skulle vi enligt DN släppa ut 27 miljoner ton koldioxid för mycket fram till 2030. Det skulle kunna ge miljarder i böter till EU för att vi inte hållit de utsläppskrav vi kommit överens med EU om. Enligt DN:s källor har löftena före valet om skrotad reduktionsplikt inte varit verklighetsförankrade.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter