Redan för sent för EU att straffa bort kinesiska elbilar

Det blåser upp till handelskrig om bilar mellan EU och Kina. EU vill ta i med hårdhanskarna mot billiga kinesiska elbilar. Plötsligt har politikerna vaknat och fattat att jobben i Europa är hotade. Men jag tror det blir väldigt svårt och att det redan är för sent. Risken är stor att strafftullar istället slår hårt mot BMW, Volkswagen, Tesla och Volvo. 

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Det har länge varit fri lejd in i Europa för både bilar och bildelar tillverkade i Kina. Tullen in i EU för en bil tillverkad i Kina är 10 procent, medan bilar tillverkade i EU måste betala 25 procents tull in i Kina. Kinesiska bildelar beläggs med 3 procents tull. 

Efter en intensiv lobbyverksamhet från bilindustrin, ledd av Stellantis chef, tidigare Renault-chefen Carlos Tavares, har EU plötsligt yrvaket börjat agera och vill göra livet surt för kinesiska biltillverkare i Europa.

– Elfordonssektorn är en viktig industri för den rena ekonomin, med en enorm potential för Europa. Men globala marknader svämmas nu över av billigare kinesiska elbilar. Och deras pris hålls konstlat lågt genom enorma statliga subventioner, sade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen under sitt State of the Union-tal i Strasbourg.

EU vill utreda de statsstöd som Kina påstås ha gett olika elbilsföretag. Men jag har svårt att se hur eventuella strafftullar ska undvika utan att även straffa europeiska bilföretag. Ska EU godtyckligt bestämma vilka statsstöd som inte är godkända? Är till exempel Teslas statsstöd för Shanghai-fabriken godkända? Och är Volvo ett svenskt eller kinesiskt bilföretag?   

Idag är Tesla, Volkswagen och Volvo stora tillverkare och exportörer från Kina. Många av Volvos laddhybrider är tillverkade i Kina. Allra mest såld i Sverige är Tesla Model Y som till stor del görs i Kina, även om vissa varianter görs i Berlin. Även BMW tillverkar många av sina elbilar för Europa i Kina. Volkswagen-koncernens nya elbil Cupra Tavascan görs också i Kina, och  liksom Volvos nya storsäljare EX30. 

Och även om bilar tillverkade i Kina beläggs med strafftullar så görs redan de flesta bildelar i Kina. Idag är tullen på kinesiska bildelar endast 3-4,5 procent medan den är dubbelt så hög in till Kina, något som redan är ett större hot mot jobben än kinesiska bilar. Bilar som byggs i EU görs redan idag till stor del med kinesiska delar. Motsvarande tullar på bildelar från Kina i USA ligger på 25 procent. 

Även USA ger enorma statliga stöd till elbilstillverkare och batteritillverkare. Visst kan man tycka att tullarna på kinesiska produkter in i EU är orimligt låga, särskilt när Kina själva tar ut högre tull. Men jag är säker på att det största felet är att EU inte satsat tillräckligt på att göra vår industri konkurrenskraftig och ge den bra förutsättningar. De flesta företag satsar idag hellre i Kina eller USA där förutsättningarna är betydligt mer gynnsamma. EU:s satsningar och styrmedel för bilindustrin handlar istället nästan bara om förbud, regler och utsläppstak, lovvärt i sig, men det går inte enbart att styra industrin till framgångar med förbud och regler. 

Det är för sent att försöka straffa bort Kina från Europas bilmarknad och bilindustri. Europeisk bilindustri är redan så intimt sammanflätad med Kinas att en skilsmässa inte är möjlig. Det håller inte att tro att vi kan skapa en egen bubbla i Europa och stänga ute andra. EU måste istället se till att gynna satsningar på tillverkning av bilar och bildelar i Europa, så det blir minst lika attraktivt att tillverka här som i Kina eller USA. Att bara ropa på straff när vi håller på att bli frånåkta räcker inte.