Raset för Polestar-topparna – förmögenhet borta

Besvikna och ruinerade aktieägare till Polestar vädrar sitt missnöje i nätforum efter att 275 miljarder kronor har gått upp i rök på mindre än två år. 
– Jag kommer förmodligen att förlora runt 50 000 dollar på detta. Helt enkelt den sämsta investeringen jag någonsin gjort, skriver en sparare på Reddit. 
Men ännu större är smällen för Polestars ledning – ordförande Håkan Samuelsson har tappat 102 miljoner kronor och vd Thomas Ingenlath 58 miljoner
.

Många småsparare är besvikna sedan elbilsmärket Polestar gått ner 43 procent på fem dagar efter beskedet att bolaget riskerar att kastas ut från Nasdaq på grund av brister. I Sverige ägde omkring 20 000 småsparare aktier redan innan Volvo Cars utdelning. Därefter har bolaget fått 100 000-tals nya ägare efter att Volvo Cars delat ut 62 procent av sitt hälftenägande i Polestar. Många av dem har inte kunnat sälja av sina aktier då de inte fått sina svenska depåbevis konverterade.

Ilskan bland ägare är stor i nätforum efter att aktien tappat 94 procent sedan toppnoteringen sommaren 2022 då Polestar gick in på Nasdaq via en Spac-affär. Nedgången under 2024 är 65 procent Många sparare trodde på Polestars löften i prospektet om att sälja 225 000 bilar under 2024, men första kvartalet i år har det bara blivit 7200 bilar. Det senaste löftet är en femdubblad försäljning nästa år till 155 000-165 000 bilar.

Polestar 4 är märkets stora ödesmodell.

– Jag köpte för 40 000 på 12 dollar för att jag är en idiot och köpte hypen från de som pumpade den. Det här har varit den sämsta investeringen i mitt liv. Jag kommer förmodligen att förlora ungefär 20 000 dollar på det när det är över. Inte ett betydande innehav för mig, men en besvikelse oavsett. Det som stör mig är bristen på insyn i redovisningen. Det kastrerade fullständigt deras aktieägares förmåga att fatta sunda beslut. Denna förseningstaktik bör mötas med betungande dagsböter som ökar dagligen tills rapporter lämnas. Detta är brottsligt för investerare, skriver en aktieägare på nätforumet Reddit.

En annan ägare konstaterar att bolaget har produkter i toppklass, men att affärsstrategin inte matchat ingenjörsbedriften. 
– Hela det här är så synd. de har en så bra produkt, ren design och bra ingenjörskonst. Men ur marknadsförings- och affärssynpunkt känns det som att de bara ger upp….eller att något större är på gång som Polestar inte har någon kontroll över. Hur som helst, jag har gått ner 90 procent på min investering på 20 000 dollar. 

Polestars ledning jublar efter att ha ringt i börsklockan på Nasdaq Stock Exchange i New York sommaren 2022. Som mest var bolaget värderat till 293 miljarder kronor. Nu har 275 miljarder gått upp i rök.

Efter att Polestar misslyckats med att få fram två kvartalsrapporter i rad är det många investerare som säljer av, då de saknar insyn i bolaget efter 31 oktober 2023. Det i kombination med att många nya ägare säljer av aktier de fått utdelade av Volvo Cars skapar ett enormt säljtryck i Polestar. 

På fredagen fick 20 000 nya Polestar-ägare på Nordnet i Sverige sina nya aktier och möjlighet att sälja av i Polestar. Senaste har enorma volymer aktier bytt ägare jämfört med tidigare. De senaste fem dagarnas omsättning i aktien är högre än under 70 tidigare dagar sammanlagt. 

Även om många småsparare åkt på stora smällar är det Geely, Volvo Cars och Polestar-topparna Håkan Samuelsson och Thomas Ingenlath som fått se det största värdefallet. När Polestar-aktien stod på toppen sommaren 2022 värderas företaget till 290 miljarder kronor, vilket var mer än dubbelt så mycket som Volvo Cars. Nu har 275 miljarder kronor gått upp i rök. 

Volvo Cars 48,2-procentiga innehav var som mest värt 141 miljarder kronor. Efter nedgången och utdelning av aktier har Volvo Cars tappat 138 miljarder kronor. Två av de största privata ägarna i Polestar är styrelseordföranden Håkan Samuelsson och vd Thomas Ingenlath. Även skådespelaren Leonardo DiCaprio har varit stor aktieägare i Polestar, men det är oklart om han har sina aktier kvar.

Håkan Samuelssons aktier var som mest värda 108 miljoner kronor. Sedan dess har han förlorat 102 miljoner kronor. Bara i år är tappet 12 miljoner. Thomas Ingenlath har enligt senaste årsredovisningen 445 851 Polestar-aktier. Som mest var de värda 62 miljoner kronor. Efter det har han förlorat 58 miljoner kronor. Enbart i år är nedgången för vd:n 6,8 miljoner kronor och aktierna var på fredagen värda 3,7 miljoner kronor. Det är dock svårt att räkna ut hur mycket Samuelsson och Ingenlath behövt betala för sina aktier då de haft ett optionsprogram. 
LÄS MER:

Senaste nytt

Idolens nya vrålåk: Lamborghini med 1015 hk

Manchester Citys stjärnback Ruben Dias visar upp sitt nya vrålåk. Fotbollsidolen har köpt en Lamborghini Revuelto med 1 015 hästar.
– För mig har Lamborghini alltid varit en drömbil, något att sträva efter och sätta som ett uppnåeligt mål, säger Dias.

Fotbollsspelare tjänar idag otroligt mycket pengar, och många väljer att spendera dem på dyra bilar. På Carup har vi tidigare skrivit om norrmannen Erling Haalands vrålåk, och nu har anfallarens lagkompis Ruben Dias också adderat en ny superbil till sin samling.

Portugisen hävdar själv att han alltid har drömt om att äga en Lamborghini och har nu köpt en Revuelto. Visst sponsorskap med Lamborghini verkar finnas med i bilden. Bilen är en hybrid med en V12-motor och har totalt 1 015 hästkrafter. Noll till hundra gör den på 2,5 sekunder. Bilens topphastighet är 350 km/h.
– För mig ser jag på den, och den representerar kraft, den inre styrkan. Den har de egenskaper som jag gillar att leverera på planen där varje sekund räknas, varje beslut måste vara precist, säger Dias i ett pressmeddelande.

Ruben Dias växte upp som gatubarn i Lissabons förorter och idag är han en av världens bästa mittbackar och har vunnit det mesta med sitt fotbollslag Manchester City.  
– Ingenting är givet, allt är förtjänat, något som min familj och jag alltid har trott på. Men man kan drömma stort, drömma högt, och jag byggde mig själv för att skriva mitt eget arv. Liksom Ferruccio Lamborghini, som inte slutade när någon sa åt honom att göra det, avslutar Dias.

LÄS MER:

Rattfyllo på prövotid fick behålla körkort

Efter skandalerna med PEth-testerna. Transportstyrelsen gav dömd rattfyllerist med prövotid körkortet åter. 
– Det var centimeter från att min dotter omkom, säger Carina Billström till SVT.

Förra sommaren tog hennes dotter studenten. Dagen efter balen hoppade hon och en kompis in i en bil för att åka till stranden. Men tjejerna hade ingen aning om att föraren var berusad. Han tappade kontrollen över bilen och krockade med ett träd.
– När jag hörde det var det min första känsla att hon inte längre finns, säger mamman.

Hon bröt nacken men hade änglavakt. Hon var bara en centimeter från att dö. Nu kämpar hon med att komma tillbaka till det vanliga livet igen. Medan föraren dömdes till två månaders fängelse. Efter strafftiden fick han fortsätta köra bil med alkolås. 
– Jag trodde inte att det var sant och ringde till Transportstyrelsen för att höra mig för, säger mamman.

Den dömde rattfylleristen hade fortfarande körkort under prövotid. Men när han avtjänat sitt straff fick han fortsätta köra. Villkoren var alkolås och han gjorde regelbundna provtagningar på vårdcentralen.
– Den som misstänks för eller har gjort sig skyldig till rattfylleri med alkohol i kroppen får normalt sett sitt körkort återkallat i 12 eller 24 månader. Det finns dock möjlighet att ansöka om ett körkort med villkor om alkolås, säger Ted Sönlilja, stabsutredare på Transportstyrelsen.

Där menar man på att det är så lagen är skriven. Transportstyrelsen säger att de bedömer varje fall efter dess speciella förutsättningar. 
– Om föraren uppfyller samtliga krav och förutsättningar beviljas ett sådant körkort. Detta är en möjlighet som är reglerad i körkortslagen.

 Ted Snölilja försvarar myndighetens beslut. Man har sett över den dömde mannens förutsättningar och beslutat efter stränga villkor.
– Ett villkorat körkort innebär att föraren måste installera ett godkänt alkolås i sitt fordon och, om nödvändigt, lämna läkarintyg med provtagningar för att säkerställa fortsatt medicinsk lämplighet för att inneha körkort, säger Ted Snölilja.

Men den dömda föraren måste vara noggrann. Minsta misstag innebär kanske att körkortet ryker för lång tid.
– Alkolåset måste vara installerat i alla fordon som föraren kör, och om det används på fel sätt kan körkortet komma att återkallas, säger Ted Snölilja.

Samtidigt får människor som aldrig åkt fast i en nykterhetskontroll sina körkort återkallade. De omdiskuterade PEth-testerna som görs av sjukvården använder Transportstyrelsen som grund för återkallning. 
– Man ska vara medicinskt lämplig för att inneha körkort, säger Ted Snölilja. 

Det här gör många av de drabbade för PEth-testerna upprörda. 
– Jag har arbetat som busschaufför väldigt länge och blåst i alkolås varje morgon utan en anmärkning, ändå tog de mitt körkort på obestämd tid, säger Teresa Kempe i Oskarshamn. 

Villkor för att få alkolås efter rattfylleri

För den som fått eller riskerar att få sitt körkort återkallat på grund av rattfylleri eller grovt rattfylleri finns det möjlighet att få fortsätta köra med ett alkolås installerat i bilen. Du måste i så fall ansöka om villkor om alkolås.

Vem kan ansöka om alkolås?

För att din ansökan om alkolås ska bli godkänd måste du

  • fått eller riskera att få ditt körkort återkallat på grund av rattfylleri eller grovt rattfylleri (orsakat av alkohol)
  • ha ett körkort från ett EES-land
  • vara permanent bosatt i Sverige.

Du kan inte få ett körkort med villkor om alkolås om rattfylleriet skett med narkotika i blodet eller om du använder narkotika. Behandling med narkotikaklassade läkemedel ska vara ordinerat och får inte innebära någon trafiksäkerhetsrisk. Böter eller fängelsestraff får du även om du får villkor om alkolås, beslutet om alkolås påverkar alltså inte straffet.

Hur lång tid har man alkolås?

Tiden med alkolås är ett eller två år och räknas från när du blir delgiven ett beslut om alkolås. Du kan alltså inte tillgodoräkna dig den tid som körkortet tidigare varit återkallat.

Villkorstiden är två år i följande fall:

  • om det gäller grovt rattfylleri
  • om du under de fem senaste åren gjort dig skyldig till upprepade fall av rattfylleri till följd av alkoholförtäring

I övriga fall är villkorstiden ett år.

Alkolåset är personligt

Under villkorstiden får du endast köra fordon utrustat med ett alkolås som

  • är personligt
  • godkänt av Transportstyrelsen
  • tillhandahålls av en av de alkolåsleverantörer Transportstyrelsen har godkänt.

Transportstyrelsen ställer även krav på skötsamhet och service på anvisat serviceställe av alkolåset under villkorstiden. Vid misskötsamhet kan beslutet om villkor om alkolås tas bort och körkortet återkallas.
Källa: Transportstyrelsen

LÄS MER:

Splitterny Bubbla säljs för jättesumma

En Volkswagen Bubbla som stått orörd i över 50 år är nu till salu. Den har knappt rullat 17 mil och har vunnit en legendarisk terrängtävling. Nu rusar buden och samlarna kastar sig över bilen.

Det är inte varje dag en helt ny Bubbla från 1972 dyker upp till salu. Men nu säljs en på auktion. Bilen är en så kallad Baja Champion Special Edition, byggd i bara 1 000 exemplar för den amerikanska marknaden. Den togs fram för att fira Bubblans oväntade framgångar i den tuffa terrängtävlingen Baja 1000. Där visade modellen att den klarade betydligt mer än söndagskörning och småstadsliv. Resultatet blev en specialversion med extra attityd. Både till utseendet och i sitt symbolvärde.

Bilen såldes aldrig till någon privatperson utan stannade kvar hos en återförsäljare i Kalifornien i över 20 år. 1996 köptes den av en VW-entusiast som ägde en reservdelsfirma specialiserad på just klassiska Bubblor. Där blev den stående, skyddad från väder, vind och tidens tand. I dag visar mätaren bara 167 kilometer vilket gör den till en av världens mest orörda originalexemplar från den eran.

Ytligt sett har den alla kännetecken som skiljer specialmodellen från en vanlig Bubbla. Lacken är i den klassiska färgen Marathon Blue, fälgarna är 15-tums stålfälgar från Lemmerz och på fronten sitter extraljus monterade direkt på ”frunken”, alltså bagageluckan fram. Inuti finns svarta skinnliknande säten och en unik plakett som påminner om vad bilen är byggd för att fira.

Tekniskt sett är det en 1302 Super Beetle. Det är en uppdaterad version som kom när Volkswagen försökte modernisera sin trotjänare. Framsidan fick ny fjädring med McPherson-stag för bättre väghållning, tanken blev större och motorn fick ett nytt topplock med dubbla insugsportar. Effekten ligger på omkring 60 hästkrafter, vilket var tillräckligt för att hålla jämna steg med de småbilar som började dyka upp från både Japan och USA under samma period.

När bilen var ny kostade den 2 261 dollar vilket är motsvarande drygt 17 000 dollar i dagens penningvärde. Det var ingen lyxbil, utan ett enkelt transportmedel för vanligt folk. Men just det här exemplaret har aldrig rullat på gatorna.

Den är i praktiken lika fräsch som när den först levererades för över 50 år sedan. Det märks på intresset. Just nu ligger bilen ute på auktion online. Och buden har redan nått upp mot 300 000 kronor – och än är det inte över.
LÄS MER:

Volvo chocksänker elbil – de är billigast just nu

Volvo startar priskrig på privatleasing. De chocksänker sin elbil EX30 till en ny rekordlåg nivå. Här är elbilarna som är billigast just nu. 

Volvos elbil EX30 sålde som smör förra året, men i år har bilen haft det lite svårare att locka köpare. Hittills i år har modellen tappat 28 procent i Sverige. Nyligen flyttades tillverkningen från Kina till Belgien, och Volvo slipper tullar. Och nu anlägger Volvo moteld. Volvohandlare chocksänker leasingpriset till ett av Sveriges absolut lägsta. 

Tidigare har ordinarie priset på bilen varit omkring 5 500 kronor i månaden, men nu går den att fynda för bara 3 569 kronor. Det är bara 400 kronor dyrare per månad än Sveriges allra billigaste elbil att privatleasa. Jämfört med att köpa bilen torde det vara en lysande affär. Bilen kostar från 449 000 kronor, och enbart värdeminskningen lär bli betydligt högre än 3 569 kronor i månaden.

Volvo flyttade nyligen tillverkningen av elbilen EX30 till Gent i Belgien. Nu chocksänks privatleasing till ett av Sveriges lägsta priser. Foto: Volvo Cars
Den som privatleasar elbilen Renault 5 kan spara enorma pengar visar Alrik Söderlinds genomgång.

Motorjournalisten Alrik Söderlind gjorde nyligen en jämförelse mellan att köpa och privatleasa Renault 5. Det visade sig att den som privatleasar elbilen istället för att köpa den sparar 114 000 kronor på tre år. Men det gäller att vara uppmärksam på det finstilta.

För den som vill köra elbil utan att köpa är privatleasing ett smidigt alternativ. Du slipper kontantinsats och vet exakt vad bilen kostar varje månad. Men den som jagar billiga leasingerbjudanden bör se upp. Vissa kampanjer döljer en extra kostnad i form av en förhöjd första månadsbetalning, något som inte alltid framgår tydligt i annonseringen. Därför gäller det att läsa det finstilta innan man bestämmer sig.

I samtliga modeller vi kollat upp är avtalstiden 36 månader och enligt återförsäljarnas annonser krävs ingen kontantinsats. 

5 billigaste elbilarna att leasa just nu – från dyrast till billigast

MG 4 Electric Long Range Luxury (2024)

Kan du just nu få för 3895 kronor i månaden. Den är välutrustad, har lång räckvidd på omkring 435 kilometer (WLTP) tack vare sitt 64 kWh-batteri och sticker ut i prisklassen. Serviceavtal ingår och 1000 mil/år.

Hyundai Kona EV Essential (2025)

Kostar något mindre, 3795 kronor per månad. Den uppdaterade versionen av Kona är rymlig för sin storlek och levereras med serviceavtal samt 1000 mil per år. Räckvidden ligger på ungefär 377 kilometer enligt WLTP.

Volvo EX30 Single Motor Core (2025)

Är chockbillig just nu – från 3569 kronor i månaden. Det är betydligt lägre än de cirka 5500 kronor per månad som modellen tidigare kostat att privataleasa. Förklaringen kan vara att återförsäljare försöker bli av med lagerbilar. Försäljningen av EX30 har gått ner kraftigt för Volvo i år. I grundpriset ingår varken serviceavtal eller vinterdäck, men EX30 är fortfarande ett av de mest prisvärda sätten att få en ny Volvo-elbil. Räckvidden är cirka 344 kilometer med det mindre batteriet på 51 kWh. Volvon är en liten bil, men på den här listan är den en av de största och rymligaste.

Renault 5 R5 Evolution 40 kWh (2025)

Sticker ut med sitt retrostuk och sin låga månadskostnad på 3290 kronor, inklusive service. Den har en räckvidd på omkring 300 kilometer, även om det exakta WLTP-värdet ännu inte är officiellt. Enligt bilprofilen Alrik Söderlind är det dessutom mycket billigare att leasa än att köpa – hela 114 000 kronor billigare enligt hans uträkningar.

Mini Cooper (2025)

Mini till minipris – allra billigast just nu är Mini Cooper, som går att privatleasa från 3 171 kronor i månaden. Det priset är utan service och vinterdäck, men det är ändå ett ovanligt lågt leasingpris för en ny elbil. Mini finns med två batteristorlekar, vilket ger en uppskattad räckvidd på upp till cirka 300 kilometer beroende på version. Det låga priset gäller dock den billigaste versionen.
LÄS MER: