Besvikna och ruinerade aktieägare till Polestar vädrar sitt missnöje i nätforum efter att 275 miljarder kronor har gått upp i rök på mindre än två år.
– Jag kommer förmodligen att förlora runt 50 000 dollar på detta. Helt enkelt den sämsta investeringen jag någonsin gjort, skriver en sparare på Reddit.
Men ännu större är smällen för Polestars ledning – ordförande Håkan Samuelsson har tappat 102 miljoner kronor och vd Thomas Ingenlath 58 miljoner.
Många småsparare är besvikna sedan elbilsmärket Polestar gått ner 43 procent på fem dagar efter beskedet att bolaget riskerar att kastas ut från Nasdaq på grund av brister. I Sverige ägde omkring 20 000 småsparare aktier redan innan Volvo Cars utdelning. Därefter har bolaget fått 100 000-tals nya ägare efter att Volvo Cars delat ut 62 procent av sitt hälftenägande i Polestar. Många av dem har inte kunnat sälja av sina aktier då de inte fått sina svenska depåbevis konverterade.
Ilskan bland ägare är stor i nätforum efter att aktien tappat 94 procent sedan toppnoteringen sommaren 2022 då Polestar gick in på Nasdaq via en Spac-affär. Nedgången under 2024 är 65 procent Många sparare trodde på Polestars löften i prospektet om att sälja 225 000 bilar under 2024, men första kvartalet i år har det bara blivit 7200 bilar. Det senaste löftet är en femdubblad försäljning nästa år till 155 000-165 000 bilar.
– Jag köpte för 40 000 på 12 dollar för att jag är en idiot och köpte hypen från de som pumpade den. Det här har varit den sämsta investeringen i mitt liv. Jag kommer förmodligen att förlora ungefär 20 000 dollar på det när det är över. Inte ett betydande innehav för mig, men en besvikelse oavsett. Det som stör mig är bristen på insyn i redovisningen. Det kastrerade fullständigt deras aktieägares förmåga att fatta sunda beslut. Denna förseningstaktik bör mötas med betungande dagsböter som ökar dagligen tills rapporter lämnas. Detta är brottsligt för investerare, skriver en aktieägare på nätforumet Reddit.
En annan ägare konstaterar att bolaget har produkter i toppklass, men att affärsstrategin inte matchat ingenjörsbedriften.
– Hela det här är så synd. de har en så bra produkt, ren design och bra ingenjörskonst. Men ur marknadsförings- och affärssynpunkt känns det som att de bara ger upp….eller att något större är på gång som Polestar inte har någon kontroll över. Hur som helst, jag har gått ner 90 procent på min investering på 20 000 dollar.
Efter att Polestar misslyckats med att få fram två kvartalsrapporter i rad är det många investerare som säljer av, då de saknar insyn i bolaget efter 31 oktober 2023. Det i kombination med att många nya ägare säljer av aktier de fått utdelade av Volvo Cars skapar ett enormt säljtryck i Polestar.
På fredagen fick 20 000 nya Polestar-ägare på Nordnet i Sverige sina nya aktier och möjlighet att sälja av i Polestar. Senaste har enorma volymer aktier bytt ägare jämfört med tidigare. De senaste fem dagarnas omsättning i aktien är högre än under 70 tidigare dagar sammanlagt.
Även om många småsparare åkt på stora smällar är det Geely, Volvo Cars och Polestar-topparna Håkan Samuelsson och Thomas Ingenlath som fått se det största värdefallet. När Polestar-aktien stod på toppen sommaren 2022 värderas företaget till 290 miljarder kronor, vilket var mer än dubbelt så mycket som Volvo Cars. Nu har 275 miljarder kronor gått upp i rök.
Volvo Cars 48,2-procentiga innehav var som mest värt 141 miljarder kronor. Efter nedgången och utdelning av aktier har Volvo Cars tappat 138 miljarder kronor. Två av de största privata ägarna i Polestar är styrelseordföranden Håkan Samuelsson och vd Thomas Ingenlath. Även skådespelaren Leonardo DiCaprio har varit stor aktieägare i Polestar, men det är oklart om han har sina aktier kvar.
Håkan Samuelssons aktier var som mest värda 108 miljoner kronor. Sedan dess har han förlorat 102 miljoner kronor. Bara i år är tappet 12 miljoner. Thomas Ingenlath har enligt senaste årsredovisningen 445 851 Polestar-aktier. Som mest var de värda 62 miljoner kronor. Efter det har han förlorat 58 miljoner kronor. Enbart i år är nedgången för vd:n 6,8 miljoner kronor och aktierna var på fredagen värda 3,7 miljoner kronor. Det är dock svårt att räkna ut hur mycket Samuelsson och Ingenlath behövt betala för sina aktier då de haft ett optionsprogram.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter