Jaguars nya logotyp och rosa stil väcker raseri hos bilentusiaster. Nu hånas bilmärket av Elon Musk och brittiska journalister.
– Nej, vi har inte sniffat vitt pulver, säger designchefen Gerry McGovern.
Jaguar ska bli ett helt nytt bilmärke och locka nya kunder. På en presskonferens nyligen struttade designchefen Gerry McGovern in och avtäckte företagets nya logotyp och rosa stil. Den samlade presskåren tappade hakan. Jaguar gör slut med de traditionella bilentusiasterna och vill ha en ny publik.
– Säljer ni bilar? undrade Elon Musk retsamt på X.
– Go woke, go broke, skrev många fans på Jaguars sociala medier.
Han var inte ensam. Många blev både förundrad och förbannade över tilltaget. Bilmärket avlivar sin klassiska katt för ett monogram som liknar en egyptisk amulett, köpt på basaren i Kairo. Dessutom har man bestämt sig för att stava företagsnamnet på ett nytt sätt, jaGuar, det versala “G” fick folk att fråga om designchefen är riktigt klok och dessutom smugit in sin egen namnteckning.
– Nej, vi har inte sniffat vitt pulver, tvingade Gerry McGovern att försvara sig.
Samtidigt gjorde man klart att den gamla bilden av Jaguar tillhör historien. Glöm den här välputsade och silverglänsande klenoden som stod snyggt parkerad på en välkrattad uppfart till en brittisk herrgård.
– Grattis, ni har dödat en brittisk ikon, skriver ett tidigare fans på X.
De nya Jaguarerna har ett stänk av parfym och passar perfekt in på modeveckan i Milano. Dessutom ska de vara helt elektriska. Nästa år kommer produktionen av bilar med fossila motorer att skrotas. Då går klassiska märken som XF, E-Type och F-Pace i graven.
– Det här är ett nödvändigt steg för att omdefiniera vad varumärket står för, sa företagets vd Rawdon Glover i ett tappert försök att försvara sin designchef.
Om han trodde det skulle lugna kritikerna, trodde han fel. Istället blev hatstormen ännu värre. Inte minst på sociala medier är folk rasande och pressen på företagsledningen ökar.
– Det här är tragiskt för ett sådant företag, det är inte längre samma Jaguar som vi kände, skrev en trogen fantast.
Denne fick stort stöd av sina kamrater, som nu försöker pressa Jaguars ledning till reträtt. Enligt kritikerna står ett stort stycke bilhistoria på spel och man samlar sig i ett upprop för att rädda den klassiska biltillverkaren.
Men Jaguars ledning står på sig. Sina klassiska kunder har man glömt bort. Istället tittar de drömskt mot en ny och Manhattainspirerad kundgrupp. Det märks inte minst på deras nya modell, som inte bär några klassiska Jaguarspår överhuvudtaget.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.