Porsche premiärvisar nu sin elektriska terrängkombi Taycan Cross Turismo. Bilen kan få upp till 5 cm högre markfrigång än vanliga Taycan och en räckvidd på upp till 45,6 mil. Prestandan är lika brutala som i Taycan: 0-100 km/h på 2,9 sekunder i Turbo S.
Porsche säger att den nya Taycan Cross Turismo är en så kallad Cross Utility. Porsche har skapat en tuffare kombiversion av Taycan med terrängegenskaper. Inte helt olikt Volvo Cross Country, men med betydligt mer motoreffekt och elektriska drivlinor.
Cross Turismo har speciella vingar i hörnen av främre och bakre stötfångaren och längst bak på sidotröskeln för att förstäraka off-road-intrycket och skydda bilen mot stensprut.
Precis som vanliga Taycan har den nya modellen ett elektriskt drivsystem med 800-voltsarkitektur. Chassit har fyrhjulsdrift och adaptiv luftfjädring som ska ge bra egenskaper även utanför vägen. Bilen har två centimeter högre markfrigång än vanliga Taycan, och kan höjas ytterligare tre centimeter med luftfjädringen.
Även utrymmet är betydligt större. Det handlar om nästan fem centimeter större huvudutrymme och ett rejält tilltaget kombibagageutrymme, med fällt baksäte får du in 1200 liter.
Porsche lovar att varannan bil som säljs 2025 kommer att vara en elbil eller plug-in-hybrid. De sätter inte något slutdatum för bensinbilar.
Taycan Cross Turismo lanseras i fyra versioner direkt vid lanseringen. Det större Performance-Battery Plus med 93,4 kW är standard:
Taycan 4 Cross Turismo med 280 kWh (380 hk), med overboost för Launch Control 350 kWh (476 hk), acceleration 0-100 km/tim på 5,1 sekunder, toppfart 220 km/tim, räckvidd (WLTP) 389 – 456 km.
Taycan 4S Cross Turismo med 360kWh (490 hk), med overboost för Launch Control 420 kWh (571 hk), acceleration 0-100 km/tim på 4,1 sekunder, toppfart 240 km/tim, räckvidd (WLTP) 388 – 452 km.
Taycan Turbo Cross Turismo med 460 kWh (625 hk), med overboost för Launch Control 500 kWh (680 hk), acceleration 0-100 km/tim på 3,3 sekunder, toppfart 250 km/tim, räckvidd (WLTP) 395 – 452 km.
Taycan Turbo S Cross Turismo med 460 kWh (625 hk) med overboost för Launch Control 560 kWh (761 hk), acceleration 0-100 km/tim på 2,9 sekunder, toppfart 250 km/tim, räckvidd (WLTP) 388 – 419 km.
Taycan Cross Turismo lanseras till sommaren. I Sverige kostar Taycan 4 Cross Turismo från 1 140 000 kronor, Taycan 4S Cross Turismo från 1 270 000 kronor, Taycan Turbo Cross Turismo från 1 750 000 kronor och Taycan Turbo S Cross Turismo från 2 130 000 kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter