Skåne och Kiruna har samma lagkrav på att vinterdäcken ska vara av den 15 april.
Det vill riksdagsmannen Edward Riedl (m) ändra på.
– Som lagen i dag är formulerad tas ingen hänsyn till lokala väderförhållanden och geografiska skillnader under årstiderna, skriver han i en motion till Sveriges Riksdag.
Sedan 1 oktober är det tillåtet att köra med vinterdäck i Sverige, och från och med 1 december måste de sitta på om det är vinterväglag. Det finns alltså två månaders marginal att spela med beroende på var du bor i Sverige. Har du inte planerat ditt däckbyte kan det vara hög tid att boka tid om du inte gör det själv. I norra Sverige kom snön och halkan redan i helgen.
När däcken ska av till våren är det betydligt mer bråttom. Du måste ha vinterdäcken på fram till 31 mars om det är vinterväglag, och efter den 15 april får du inte ha dem på i normalfallet. Skulle det vara vinterväglag kan polisen medge undantag vid en kontroll.
Reglerna är lika oavsett var i Sverige du bor. I Skåne är det i princip vår eller närmast försommar i mitten av april, medan norra Sverige ofta har vinter och stor risk för halka. Mellan södra Skåne och Kiruna skiljer det 190 mil. Ändå ska däcken vara av den 15 april oavsett var du bor.
– Sedan 2013 ska man enligt lag ha vinterdäck till den 31 mars för att sedan ha bytt till sommardäck senast den 15 april. Eftersom det är en skarp lagstiftning som kan innebära böter om du kör med dubbdäck efter den 15 april är det självklart många bilister som förhåller sig till det datumet och byter däck, skriver riksdagsmannen Edward Riedl (m) i sin motion.
För att följa lagen kan många i Norrland behöva byta däck flera gånger, vilket blir ett irritiationsmoment – och många vill följa lagen trots att väglaget säger något annat.
– Detta rimmar illa med nollvisionen. Lagen som den i dag är utformad riskerar människors hälsa och liv. Därför bör regeringen se över möjligheten till att lagen justeras till att anpassas efter de faktiska förhållanden vi lever under i Sverige.
CarUp har nått riksdagsman Edward Riedl för en ytterligare kommentar. Han har fått positiva reaktioner både från däckbranschen och fjällresenärer.
Vad är bakgrunden till motionen?
– Jag skrev motionen eftersom lagstiftningen inte tar tillräcklig hänsyn till de stora skillnader som finns i Sverige. I Norrland kan det vara snöoväder och halt i maj trots att det inte då längre är tillåtet med dubbdäck då. Visst får du ha dubbdäck just den dagen det är halka men det är rätt opraktiskt för de flesta att byta däck dag till dag i början och slutet på vintersäsongen.
Vad har du fått för reaktioner?
– Mest positiva reaktioner från däckbranschen och människor hemma i Norrland. Många åker till fjällstugorna på våren när det är barmark ute vid kusten och vinterväglag i inlandet.
Är det för lite debatt om vinterdäckslagen?
– Jag tycker det är viktigt att svensk lag tar hänsyn till de olika förutsättningarna vi har idag. Det här är ett exempel. Jag försöker lyfta den typen av frågor så gott jag kan.
Har du själv satt på vinterdäcken?
– Ja. Vi har snö och halt hemma nu.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter