Polestars superbil med 884 hk på väg bli verklighet: ”Vansinnigt och bra”

Polestarchefen Thomas Ingenlath vill göra verklighet av den uppmärksammade konceptbilen Polestar O₂.  
– Min ambition är att göra det till en produktionsbil, säger Ingenlath till TopGear.com.

Konceptbilen Polestar O₂ visades för första gången tidigt i våras och fick enorm uppmärksamhet. Det är en öppen roadster som blir en direkt konkurrent till Tesla Roadster. Då var det inte särskilt troligt att Polestar skulle producera bilen som byggde på samma epoxilimmade aluminiumplattform som den den kommande Polestar 5. Senast visades bilen upp på Goodwood Festival of Speed och fick många beundrande blickar. Nu visar det sig att Polestar arbetar för att göra verklighet av bilen, vilket ligger i linje med märkets ambition att konkurrera med Porsche. 

– Min ambition är att göra det till en produktionsbil, men det är inte så lätt. Du måste respektera komplexiteten. Vi måste se vart O₂ är på väg. När man har målat en tavla är det alltid bra att låta den vila, och titta på den efter ett par månader och ändå se om det är en bra tavla, säger Thomas Ingenlath i en intervju med TopGear.

Polestar O₂ kan bli en av världens snabbaste sportbilar. Med samma teknik som Polestar 5 får bilen 884 hästkrafter och ett vridmoment på 900 Newtonmeter. Det torde betyda en acceleration på drygt två sekunder upp till 100 km/h. 
– Det är vansinnigt och bra, och det är super att göra det, och du kan föreställa dig vilken typ av bil du får där, säger Ingenlath. 

I sin genomgång till investerare i maj jämförde Polestar alla sina kommande modeller med Porsche. Polestar 3 som kommer i höst ska utmana Porsche Cayenne, den kommande Polestar 4 riktar sig mot Porsche Macan och Polestar 5 är en Taycan-dödare. Enligt Thomas Ingenlath är alla människor som inte gillar att köra SUV målgruppen för Polestar  O₂. Bilen ska bli hjältbilen för varumärket. 

Polestar O₂ har en låg, bred kaross,  och är 2+2-sitisg, minimala överhäng och ett långt axelavstånd. Aerodynamiken är anpassad för att maximera räckvidden med dolda designfinesser, som integrerade kanaler som förbättrar luftflödet över hjulen och karossidorna.  Interiören är gjord av ett nytt mono-material i termoplast. 

En innovativ finess är att bilen har en inbyggd drönare integrerad bakom baksätet. Den går att aktivera när bilen rör sig för att spela in videofilmer medan man kör. Polestars ingenjörer har utvecklat en särskild vinge som åker upp bakom baksätet för att skapa ett lugnt område med undertryck som gör att drönaren kan lyfta när bilen är i rörelse. Drönaren är autonom och följer automatiskt bilen i hastigheter upp till 90 km/h.