Polestars vill revolutionera sättet att bygga elbilar. Ett nytt patent avslöjar innovationen. De vill gå längre än Tesla och bygga hela elbilen runt batteriet.
Elbilstillverkare letar ständigt efter nya sätt att göra så att elbilar får en längre räckvidd, så att elbilsägare kan köra längre utan att behöva ladda. Många företag lägger stort fokus på batterikemin, men ibland kan det dyka upp mer annorlunda lösningar. En av dessa visar Polestar nu upp i en patentansökan, där de har tagit fram ett nytt sätt att bygga elbilar på som kommer med flera fördelar.
I Polestars patent visar de hur de vill bygga batteriet helt i elbilen. Istället för ett batteripaket som sitter fastskruvat under elbilen vill Polestar att batteriet ska bli den bärande delen och en helt integrerad del av själva chassit. Tesla har redan gjort en liknande lösning med ett strukturellt batteripaket tidigare, men Polestar tar konceptet nu ett steg längre.


Genom att bygga elbilar på detta sätt kommer vikten att minska, då batteriet fungerar som en strukturell del. Polestar tror även att säkerheten för batteriet kommer att öka med den nya designen. Det ger även mer utrymme för flera battericeller. Alla dessa faktorer kommer att göra att Polestars elbilar kan få en längre räckvidd än om de hade haft den tidigare designen.
Något som Polestar inte nämner i sin patentansökan är hur lätt det kommer att vara att ta loss batteriet ifall det skulle sluta fungera. Men det är något vi lär få veta mer om ifall Polestar väljer att använda sig av denna nya design framöver. Vi vet i alla fall att den kommer med flera egenskaper som mer utrymme, ökad säkerhet och mindre vikt, skriver Carmoses som var först med nyheten om patentet.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.