Nu är det klart att Polestar tar över Saabs och Nevs gamla lokaler i Trollhättan. Polestar ska använda Saabs teknisk utrymmen för utveckling.
– Trollhättan har en rik historia från bilindustrin och därför känns det extra kul att få skriva nästa kapitel i utvecklingen av Polestars framtida premiumelbilar här, säger Dennis Nobelius, COO för Polestar.
Turerna runt Saabs och Nevs gamla lokaler i Trollhättan har varit många. Redan i januari gick Nevs ut med att hela företaget skulle säljas, men den affären sprack. Före påsk var Nevs hemlighetsfulla om vad som skulle ske med deras gamla lokaler och företaget hade bestämt sig för att ha kvar stora delar av fabriken trots att verksamheten låg på is.
Men nu är den fortsatta fordonsverksamheten vid den gamla Saabfabriken räddad. Det blir Polestar som flyttar in i Saabs tidigare tekniska lokaler vid fabriken. Polestar planerar att nyanställa personal.
LÄS MER: Helt nya Polestar 4 saknar bakruta
– Vi är väldigt glada för att göra det. Det är en anrik mark och miljö och en bra testmiljö som vi kan nyttja. Vi kommer bland annat testa elektriska motorer och batterier, främst för Polestar 5 som vi utvecklar helt själva. Etableringen adderar till vår växande europeiska forsknings- och utvecklingsavdelning där det i dagsläget arbetar fler än 800 ingenjörer, i såväl Sverige som Storbritannien, säger Dennis Nobelius, Chief Operating Officer på Polestar.
Till en början kommer Polestar att ha 20-40 ingenjörer på plats i Trollhättan. Vissa av de anställda bor redan i Trollhättan. Totalt är det 15 000 kvadratmeter av de 65 000 som finns i Saabs tidigare tekniska avdelning och laboratorier. Sedan tidigare har Polestar utveckling i Storbritannien, Göteborg och Kina. Polestar kommer att testa och utveckla framtida bilmodeller i Trollhättan, bland annat Polestar 5-modellen.
Nevs har redan sålt av en del av Saabs gamla lokalker till Trollhättans stad som betalade 256 miljoner kronor för mark och fastigheter tidigare i år.
– Trollhättan i allmänhet och Stallbacka i synnerhet känns som klippt och skuret för Polestar med sin expansiva och tydliga hållbarhetsprofil. Därför är det extra kul att det var just de som blev först ut att ta plats på klassisk mark med starka biltraditioner, Anders Torslid, vd för Kraftstaden som hyr ut lokalerna.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter