Elbilstillverkaren Polestar gjorde debut på Nasdaq med en vilt svängande aktiekurs. Polestar värderas till 275 miljarder kronor – mer än dubbelt så mycket som bilverksamheten i Volvo Cars.
Nu har Polestar noterats på Nasdaqbörsen efter en SPAC-affär med Gores Guggenheim. Midsommaraftonen var första dagen som aktien handlades på den amerikanska börsen. Polestar inledde handeln på Nasdaq med att direkt gå upp 15 procent. Men sedan föll aktien tillbaka och var som mest ned med 6,5 procent. Sedan återhämtade sig kursen och gick upp till 13 dollar en rejäl uppgång mot vad från de 11,37 dollar Gores Guggenheim stod i före affären.
Nuvarande kurs ger Polestar har ett börsvärde på omkring 27 miljarder dollar, motsvarande 275 miljarder kronor. Det innebär att bolaget är värt mer än dubbelt så mycket som Volvo Cars, som med fredagens stängningskurs värderas till 232,4 miljarder kronor. Tar man i beaktande att Volvo Cars äger 49,5 procent av Polestar innebär det att Polestar värderas dubbelt så högt som verksamheten i Volvo Cars, när innehavet i Polestar räknats bort.
Med tanke på att Polestar bara tillverkar 50 000 bilar i år och gör jätteförlust och Volvo Cars gör närmare 700 000 bilar och miljardvinst måste man tillstå att det är bra jobbat. Volvo Cars äger dessutom merparten av tekniken och fabrikerna som Polestar använder. Troligen beror det på att Polestar enbart tillverkar elbilar, och elbilsbolag värderas fortfarande skyhögt av marknaden. Framtiden får utvisa om det är rimligt att avknoppningen från Volvo snabbt blev värt mer än moderskeppet.
Den 28 juni kommer Polestars vd Thomas Ingenlath till Wall Street för att ringa i den berömda börsklockan.
– Det här är ett ögonblick som hela teamet på Polestar är otroligt stolta över. Vi kommer nu att påbörja ett nytt kapitel i vår historia som kan sammanfattas med ett ord: tillväxt. År 2025 siktar vi på att sälja 290 000 bilar per år, vilket är tio gånger fler än vi sålde 2021. Vi har redan en framgångsrik verksamhet. Börsnoteringen ger oss medlen och plattformen att leverera enligt våra ambitiösa framtidsplaner och att driva branschledande hållbarhetsmål vidare framåt, säger Thomas Ingenlath i ett uttalande på midsommaraftonen. Bolaget meddelar också att den första bilen, laddhybriden Polestar 1, nu pensioneras.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter