Polestar-chefen ber köparna om ursäkt: ”Kommer göra vårt bästa”

Nu ber Polestar-chefen Thomas Ingenlath ägarna om ursäkt. 
Den nya elbilen Polestar 2 har bland annat blivit återkallad för drivningsbortfall, drabbats av bärgningar och har mjukvaruproblem. 
– Vi erkänner att vi inte varit tillräckligt transparenta om förseningen och förskjutna utrullningar: Jag ber om ursäkt, skriver Ingenlath i flera olika ägarforum. 

CarUp kunde som första medium rapportera om att Polestar 2 drabbats av 12 volts-problem som gjort att 10-tals nya ägare fått bärga sina bilar till verkstad. I fredags gick dessutom företaget ut och återkallade alla bilar för ett säkerhetsproblem där drivningen plötsligt kan försvinna. Dessutom har bilen strulande mjukvara, och flera funktioner som skulle vara på plats är försenade till nästa år. Det gäller bland annat uppdateringar på distans, mobilapp till bilen och digital nyckel. 

Nu går Polestarchefen Thomas Ingenlath ut med ett öppet brev till de hårt prövade ägarna och tackar för tålamodet och ber om ursäkt för bristande kommunikation.

”Kära Polestar-ägare,
Jag har svarat på många mejl och meddelanden som har nått mig personligen den senaste månaden från kunder.
Kunder som var glada och entusiastiska över sin Polestar 2, men besvikna över funktioner som inte fanns tillgängliga, servicecentra som inte alltid har svar och att Polestar inte tillhandahåller information.
Din kommunikationsupplevelse med Polestar har varit långt ifrån bra. Mycket behöver förbättras och vi arbetar på det.
Jag är också medveten om att det saknades bra transparent information om försenade funktioner. Information finns nu på Polestars webbsida under supportavsnittet. Vi kommer också att hålla våra nya supportfrågor uppdaterade baserat på de frågor du ställer oss.
Utrullningen av OTA, Digital Key och den uppdaterade Polestar-appen med fjärrfunktionalitet är förbereds nu; tidsramen finns på sidan och kommer att uppdateras ofta.
Vi erkänner att vi inte varit tillräckligt transparenta om förseningarna och den förskjutna utrullningen. Jag ber om ursäkt.
Trots allt detta vill jag också nämna att vi har fått mycket positiv feedback från våra kunder i sociala medier och i forum som detta. Den förväntan du borde ha på vårt varumärke: En felfri upplevelse. Vi kommer att göra vårt bästa för att komma dit för er alla.
Sist men inte minst – återkallelsen.
En programuppdatering kommer att lösa två säkerhetsrelaterade problem: potentiell plötslig framdrivningsförlust och justering av strålkastaren (utom i Sverige). Här är lite information om processen:
Vi började kontakta berörda kunder omedelbart via e-post. Detta kommer att följas av ett fysiskt brev. De drabbade kunderna informeras om problemet och lösningen och, där det är möjligt, får hjälp med att göra den nödvändiga servicebokningen så snabbt som möjligt. Din säkerhet är viktigast.
Tack för din förståelse och bästa hälsningar
Thomas ”