Polestar 2 drabbad av mystiska fel – bilar måste bärgas till verkstad

Tiotals nya Polestar 2-bilar i Sverige och Norge har drabbats av mystiska fel som gör att de måste bärgas till verkstad. 
Bilarna varnar för fel på drivsystemet eller blir helt döda – något tycks vara fel med 12 voltssystemet. 
– Vi fick åka bärgningsbil för någon vecka sedan, men Polestar har tagit väl hand om oss och jag vill framhålla att jag ändå tycker det är en fantastisk bil, säger ägaren Erik Walfridsson, som drabbats av felet.  

BILTESTER: TEST AV DE NYA BILMODELLER PÅ CARUP.SE – LÄS MER HÄR

Nya elbilen Polestar 2 har blivit en stor succé både i Sverige och Norge och i augusti levererade Polestar ut fler bilar än Tesla, enligt registreringsstatistiken. Men som så ofta när det gäller nya elbilar har en del barnsjukdomar tillstött. 
LÄS MER: FLER ÄGARE DRABBADE AV FELET PÅ POLESTAR 2

Tiotals ägare har drabbats av ett mystiskt fel som gör att bilarna varnar för fel på drivsystemet och inte kan köras, alternativt är helt döda. De drabbade har blivit tvungna att bärga sina bilar till bilverkstad. Enligt vad verkstäderna uppgett är det någon typ av fel på bilarnas 12 volts elsystem, som eventuellt kan hänga ihop med värmeelementet till batteriet. Elbilar har precis som vanliga bilar ett 12 V-system som driver många av funktionerna i bilen. Både ägare i Sverige och Norge har drabbats, totalt i båda länderna verkar det röra sig om över 30 bilar, enligt uppgifter i olika internetforum. De flesta av bilarna som drabbats verkar ännu vara kvar på verkstad. I vissa fall har bilar stått upp emot en månad på verkstad.  

– 12V-problemet påverkar inte alla bilar, det är faktiskt en väldigt liten andel från vad jag har sett. Vi jobbar på en lösning nu och naturligtvis, när det är klart vet vi vad som behöver göras och kommer att informera alla berörda kunder, säger Brent Ellis, presschef på Polestar. Tidigare har Brent Ellis berättat att många kunder har förståelse för att en helt nyutvecklad elbil kan drabbas av barnsjukdomar.

En av de drabbade kunderna är lantbrukaren Erik Walfridsson från Götene. Erik har investerat i en solcellsanläggning för att ladda bilen och en Polestar 2 för att verkligen kunna köra bil miljövänligt. Han hann köra bilen i lite drygt tre veckor och i nästan 200 mil innan bilen gick sönder och fick bärgas. 

LÄS MER: STAVHOPPSSTJÄRNAN DUPLANTIS HAR BYTT BIL – TILL POLESTAR

– Det är sådant som ingår i konceptet när man köper en ny och oprövad modell. Vi fick en lånebil direkt, så jag har inte drabbats. Jag tycker Polestar skött detta bra. Det är en fantastisk bil som gör att det är kul att åka och köpa mjölk. Den XC60 vi har som lånebil kan inte ens jämföras med en Polestar, berättar Erik Walfridsson. 

Förhoppningsvis ska han få tillbaka sin Polestar 2 denna vecka efter att den stått en dryg vecka på verkstad hos Volvo i Lidköping. Polestar jobbar nu på att få ut information till kunderna, och anser inte att Polestar 2-ägare ska vara oroliga för driftstopp. 

– För mig är det viktigt att vara transparent både mot pressen och ägarna med frågor runt barnsjukdomar på bilen. Vi ökar vår kommunikation för att säkerställa att alla är uppdaterade, säger Brent Ellis på Polestar. 

LÄS MER: POLESTAR AVSLÖJAR SANNINGEN OM ELBILAR VS BENSINBILAR

FÖRSTA TESTERNA: VOLVOS NYA ELBIL XC40 RECHARGE P8 – SÅ BRA ÄR DEN

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester