FÖRSTA TESTERNA: Så bra är Volvos nya elbil XC40 Recharge P8

Annons

Nu har de första biltesterna gjorts av Volvos nya elbil XC40 Recharge P8.
Bilen får beröm för sina fartresurser – att komma upp till fartspärren på 180 km/h går fort.
Men prislappen på  700 000 kr är enligt flera tester i svettigaste laget. 

TEST VOLVO XC40 ELBIL Under torsdagen berättade Volvo stolt att produktionen av elektriska Volvo XC40 Recharge P8 Pure är i gång. Och redan i dag är det premiär för de första biltesterna av modellen. 

Annons

En av de som kört bilen är ansedda Autocar som är bland Storbritanniens största motortidningar. De slås av bilens fartresurser. 

– Den är verkligen snabb. Volvo hävdar 4,9 sekunder upp till 100 km/h och det känns lika snabbt som den siffran antyder. Även under hård användning är den elektriska drivlinan nästan tyst, och även om accelerationen avtar vid högre hastigheter tar det inte lång tid innan vi kan bekräfta förekomsten av Volvos fartspärr vid 180 km/h.

Annons

Men bilen har även svagheter. Den höga vikten på 2188 kg gör att bilen tar upp ojämnheter i vägen och att fjädringen får kämpa för att hålla koll på bilen. Den största invändningen är dock att priset på 700 000 kr är i svettigaste laget, och rådet blir att vänta in billigare modeller. 

Även Dagens Nyheter har kört bilen och deras första reflektion är att koncerntvillingen Polestar är både billigare, modernare och bättre. Även DN tjusas av fartresurserna och kallar det en ”hästspark”.

Annons

– Ute på vägen märker vi att Volvons fjädring är mjukare än Polestar alldeles för hårda dito – som jag anmärkte på vid provkörningen i juni. Styrningen är rapp och väghållningen håller hög klass, skriver testaren Jonas Fröberg. 

Enligt Volvo ska bilen få ett färdigt mjukvarusystem innan Polestar 2, som haft stora problem med barnsjukdomar.  Uppdateringar över nätet ska vara klart redan till vecka 49, något Polestarägarna får vänta med till nästa år. Även appen och förvärmning av bilen ska vara klart i år. 

Amerikanska Motortrend tjusas också av fartresurserna och liknar bilens känsla med en GTI-vagn. 

– Accelerationen känns lika snabb på vägen som på papperet, den slingrar sig förbi långsammare trafik i en enkel, tyst och stigande acceleration och hoppar ut ur trånga hörn på en tidvattenvåg av vridmoment, skriver tidningen. 

De liknar bilens känsla med en GTI-bil på styltor med sina lågprofildäck från Pirelli. Men en svaghet är bristen på känsla i styrningen, trots att däcken har en tendens att spara i vägbanan. 

Även brittiska Autocar uppmanar köparna att vänta in billigare och motorsvagare versioner: 

– XC40 EV är en vackert konstruerad skapelse med utmärkt prestanda, bra utrustning, exceptionell förfining och kompromissar inte med praktisk användning jämfört med vanliga versioner. Android Automotive känns också som en bra uppgradering. Men om något känns P8 lite för potent och dyr för den här storleken på bil. Vi är övertygade om att mer blygsamma versioner, kanske med en enda motor kommer att vara ännu mer tilltalande.

Tyska tidningen Auto Motor und Sport är positiva till bilen, och kallar Volvos nya elbil för ”Den svenska sleepern”. De är imponerade av hur snabb och smidig bilen är.

– Under det snygga skalet på den kompakta XC40 finns inte bara mycket hjälpsystem, säkerhet och komfort utan framför allt en massiv elektrisk drivenhet med två motorer, full effekt och stort vridmoment. En härlig kombination för alla som inte vill köra runt i en suv i full storlek.

Svenska Auto Motor Sport är relativt positiv till bilen, men ifrågasätter om räckvidden verkligen är tillräcklig. Enligt testaren Alrik Söderlind är den verkliga räckvidden 30 mil, mot de 40 mil som Volvo anger:
– I verkliga livet kan man räkna med en räckvidd runt 30 mil. Det räcker säkert för de flestas vardagskörning, men frågan är om man är helt nöjd med det med tanke på att det finns en hel del billigare elbilar som går längre.

Även svenska kollegan Teknikens Värld har fått förtroendet att provköra Volvos nytillskott. Recensionen är ganska positiv, men tidningen är kritisk till bilens stora aptit på elektricitet.

– Förbrukningen under vår provkörningsdag på västkusten landar enligt bilens egen färddator på drygt 2,5 kWh/mil, vilket är för högt men då utmanar vi även drivlina och chassi. När kommer elbilstillverkare börja skryta om verkligt låg förbrukning som var trendigt under oljekrisens snåla dagar?

Volvo Cars and Plugsurfing offer Europe-wide charging service on all electric models
Annons

Köp din volvo xc40 recharge p8 online

Senaste nytt

Ett svar på ”FÖRSTA TESTERNA: Så bra är Volvos nya elbil XC40 Recharge P8”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *