Polestar 3: Räckvidd, pris, fakta och prestanda

Nya Polestar 3 blir en dyr och lyxig elektrisk SUV. Grundpriset börjar på 970 000 kronor i Sverige. Bilen får en räckvidd på upp till 61 mil och gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder.

Det mesta var redan känt när Polestar visade upp sin nya SUV Polestar 3 i Köpenhamn i oktober. Vd Thomas Ingenlath presenterade bien från scenen. Polestar trycker på att bilen ska vara en sportig prestanda-SUV, trots de stora yttermåtten. Den bygger på samma plattform som Volvo EX90 som presenteras om en månad.
– Polestar 3 är en kraftfull elektrisk SUV som tilltalar sinnena med en distinkt, skandinavisk design och fantastisk körglädje, säger Thomas Ingenlath, Polestars vd. 
LÄS ALLT OM POLESTAR 3 HÄR – TEST, BETYG OCH FAKTA

Bilen blir mer strömlinjeformad än Polestars tidigare modeller, då den är byggd för att vara elektrisk redan från början. En spännande detalj är en aero-vinge integrerad i fronthuven ochen aero-vinge integrerad i den bakre spoilern och ett aero-blad baktill.

Motor och prestanda

Polestar 3 har dubbla elmotorer och är fyrhjulsdriven. Den mesta kraften ligger på bakaxeln. Den finns i en long range-version med 489 hästkrafter och en Performanceversion på 517 hästkrafter. Vridmomentet är 840 Nm för den svagare bilen och 910 Nm för Performance. 

Bilen får torque vectoring via en dubbelkoppling på bakaxeln – en vidareutveckling av det som först togs fram för Polestar 1. Den bakre elmotorn kan kopplas från för att spara energi, då blir bilen helt framhjulsdriven. Tvåkammars luftfjädring är standard gör att föraren ska kunna växla komfort och sport. Bilen kan justera sin aktiva dämparhastighet elektriskt varannan millisekund (500 Hz).

– Vårt mål var att erbjuda samma prestanda och precision som kännetecknar alla Polestar-bilar, utan att kompromissa med komforten för den vardagliga körningen, säger Joakim Rydholm, Polestars huvudansvariga chassiingenjör. 

Räckvidd och batteri

Batteripaketet är på 111 kWh och det ger Polestar 3 en räckvidd på upp till 61 mil. Litiumjonbatteriet är vätskekylt och har en prismatisk celldesign i ett skyddande aluminiumhölje med förstärkning av borstål. Värmepump är som standard, vilket hjälper Polestar 3 att utnyttja den omgivande värmen till förkonditionering av kupén och batteriet. Polestar 3 får precis som Volvo EX90 dubbelriktad laddning, vilket möjliggör framtida potential för Vehicle to Grid- och Plug and Charge-funktioner.

Utrustning

Precis som hos Volvo EX90 har Polestar 3 en ny NVIDIA DRIVE-dator som ska fungera som en AI-hjärna och bearbeta data från bilens många sensorer och kameror för att möjliggöra avancerade säkerhetsfunktioner för förarassistans och förarövervakning.

Infotainmentsystemet har en så kallad Snapdragon Cockpit Platform från Qualcomm Technologies, Inc. Enligt Polestar ska det ge fängslande upplevelser i bilen med högupplösta skärmar, surroundljud och sömlös uppkoppling i hela fordonet.

Polestar 3 är standardutrustad med totalt fem radarmoduler, fem externa kameror och tolv externa ultraljudssensorer som stöd för många avancerade säkerhetsfunktioner. Området SmartZone under den främre aero-vingen samlar flera av de framåtriktade sensorerna, en uppvärmd radarmodul och kamera. Invändigt finns två kameror som övervakar föraren med eye tracking-teknik från Smart Eye. Kamerorna övervakar förarens ögon och kan utlösa varningsmeddelanden, ljud och till och med en nödstoppsfunktion när de upptäcker en distraherad, dåsig eller frånkopplad förare.

Interiör

Bilen har nya återvunna material i interiöriören. Klädseln är gjord av MicroTech med förnybara och återvunna plaster. Ull och läder ska vara spårbart. Bilen har panoramaglastak som standard. Plus-paketet och Pilot-paketet ingår som standard för det första modellåret och inkluderar ett ljudsystem med 25 högtalare från Bowers & Wilkins med 3D-surround sound och Dolby Atmos, mjukstängande dörrar, en head up-display och Pilot Assist.

Från andra kvartalet 2023 går det även att beställa Pilot-paketet med LiDAR från Luminar, vilket adderar en extra kontrollenhet från NVIDIA, tre kameror, fyra ultraljudssensorer och rengöring för kamerorna fram och bak, vilket ger exakt information i realtid om bilens omgivning, särskilt på längre avstånd. Detta möjliggör förbättrad och mer detaljerad 3D-skanning av bilens omgivning och hjälper till att förbereda bilen för autonom körning. Den som beställer bilen redan nu går miste om Lidarsystemet, det går inte att lägga till i efterhand.

Bagageutrymme

Polestar 3 har ett bakre bagageutrymme bakom sätena som är 484 liter från golv till tak (inklusive 90 liter under bagageutrymmet).Golvet i det bakre bagageutrymmet har en bredd på 1 094 mm (B) och ett djup på 1 016 mm (A) när baksätena är uppfällda. Med fällt säte är lastvolymen 1411 liter. Golvet i lastutrymmet går att fälla upp till en hållare där du kan placera dina matkassar, antingen stående eller hängande på krokar. Framtill finns ett extra bagageutrymme på 32 liter tillgängligt under huven. Där finns bilens bogserögla, verktygssats och laddkabel.

Leverans

Produktionen startar i Volvo Cars anläggning i Chengdu, Kina, från mitten av 2023 och de första leveranserna förväntas under fjärde kvartalet 2023. Bilen ska även tillverkas i Ridgeville, South Carolina i USA, från mitten av 2024.

Pris Polestar 3

Vid lanseringen kostar Polestar 3 Long range Dual motor (360 kW, 840 Nm) tillgänglig med ett pris från 970 000 kronor i Sverige. Performancepaketet kostar ytterligare 70 000 kronor. Att privatleasa bilen med vinterdäck kostar från 14 700 kronor per månad.

Test Polestar 3 – läs mer här

Fakta om Polestar 3