Första köparna av nya Polestar 3 missar supertekniken med Lidar

De som vill vara först med nya prestige-SUV:en Polestar 3 missar den vassaste tekniken. Bilen kommer med självkörning via lasersystemet Lidar och tre uppvärmda kameror, men det går inte att beställa förrän i mitten av nästa år.
– Det går inte att komplettera bilen med den utrustningen i efterhand, säger John Eriksson, PR-chef för Polestar i Sverige. 

Den 12 oktober premiärvisades nya flaggskeppet Polestar 3. Den elektriska SUV:en har fått många lovord och går redan nu att beställa med ett pris från 970 000 kronor. Bilen bygger på samma tekniska plattform som Volvo EX90 som premiärvisas den 9 november. 

Polestar 3 har flera nya säkerhets- och kamerasystem. Det handlar om fem radarmoduler, fem externa kameror och tolv externa ultraljudssensorer som stöd för säkerhetsfunktioner. Området SmartZone under den främre aero-vingen samlar flera av de framåtriktade sensorerna, en uppvärmd radarmodul och kamera. Invändigt finns två kameror som övervakar föraren med eye tracking-teknik från Smart Eye. 

Polestar 3 har fått många lovord efter visningen den 12 oktober.

Men den vassaste finessen på Polestar saknas från start. Ett av de tekniska huvudnumren är en Lidar-sensor från Luminar som ska sitta på taket, som bilen delar med Volvo EX90. Systemet adderar också en extra kontrollenhet från NVIDIA, tre kameror, fyra ultraljudssensorer och rengöring för kamerorna fram och bak. Den som beställer bilen idag missar supertekniken.

Tekniken som kommer senare ska möjliggöra självkörning på en högre nivå som gör att föraren ska kunna släppa ratten på motorväg och ägna sig åt annat.  Men de första Polestar 3-köparna går miste om Lidarsystemet. 

Interiören är toppmodern och reglagen helt skärmbaserade på samma vis som Tesla.

Lidar-systemet använder avancerad laserteknik för att ännu mer exakt rikta in sig på och identifiera objekt. Det fungerar under dåliga väder- eller ljusförhållanden och särskilt på långt håll. LiDAR-systemet förbättrar bekvämlighet, kollisionsvarning och säkerhetsassistansfunktioner.

Systemet går inte att beställa idag, utan först under Q2 nästa år. Bilen börjar levereras i slutet av 2023. Så den som beställer idag snuvas på Lidarsystemet.
– Vi öppnar som sagt för beställning av Lidar till Polestar 3 under Q2 nästa år. De bilarna kommer att komma senare än om man lägger beställning på en Polestar 3 idag, säger John Eriksson PR-chef för Polestar i Sverige. 

I fronten finns en Smart Zone med kameror och sensorer, men de första köparna går miste om Lidar och rengöring av kamerorna. Den som ångrar sig måste göra en helt ny beställning och får senare leverans.

Kunder som beställer sin Polestar 3 nu och vill ha Lidar kan inte komplettera med systemet i efterhand, då måste det göras en helt ny beställning, trots att paketet blir tillgängligt innan bilarna börjat levereras.

– Vill en kund ha Lidar till sin Polestar 3 behöver kunden beställa bilen med Pilot-paketet med Lidar när det blir tillgängligt i Q2 nästa år, det går inte att komplettera bilen med den utrustningen i efterhand. Om en kund vill ändra sin beställning för att lägga till Lidar när det blir tillgängligt, då behöver kunden avbryta existerande beställning och göra en ny beställning. Notera att det i så fall kommer att påverka den beräknade leveranstiden, säger John Eriksson. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester