Nyregistreringen av elbilar minskar i Sverige – efter den kraftiga tillväxten.
I januari var nedgången åtta procent – i februari ser raset ut att bli betydligt större.
Nu visar en ny undersökning att mer än varannan svensk inte har förtroende för regeringens bilpolitik.
Under förra året slog elbilarna rekord i Sverige och antalet nyregistrerade elbilar ökade med 75 procent till 30 036 bilar. Mest registrerade elbil blev Volkswagen ID.3 före Tesla Model 3.
Men efter nyår tycks något ha hänt – för första gången på flera år minskar registreringen av elbilar. I januari registrerades 1210 nya elbilar, en minskning med åtta procent. Med en vecka kvar på februari är ser raset ut att eskalera, enligt Car.info:s statistik. Hittills har bara 880 elbilar nyregistrerats i februari. Om utvecklingen håller i sig kommer minskningen att landa på över 20 procent.
Anledningarna bakom minskningen kan vara flera. Vid nyår togs miljöbilsrabatten bort för den som har en elbil som tjänstebil. Över en natt höjdes skatten med knappt 500 kr per månad. Den 1 april höjs också bonusen för den som köper en ny elbil från 60 000 kr till 70 000 kr. Kanske är det så att många väntar ut den högre bonusen.
Flera heta elbilsmodeller är också på väg ut på marknaden under året: Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq och Tesla Model Y, bara för att nämna några. De mest sålda elbilmodellerna hittills i februari är Polestar 2 och Audi e-tron.
– Vår bedömning är att minskningen är väntad. Den beror till stor del på de nya styrmedlen som nu införs eller är aviserade under första halvåret 2021 som har skapat stor osäkerhet. Även lanseringen av populära modeller som skedde i slutet av förra året ger ofta en ketchupeffekt då många som beställt och väntat en tid fick leveranser, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.
Enligt en ny undersökning som Kvdbil har gjort har mer än varannan svensk lågt förtroende för regeringens bilpolitik. Undersökningen visar att varannan bilägare oroar sig för nya reformer och att det är höjda skatter som oroar mest. Inte mer än 15 procent av svenskarna har förtroende för hur politikerna hanterar bilpolitiken. 55 procent svarar att de har ganska litet eller mycket litet förtroende. Även de som inte äger någon bil har lågt förtroende: Fyra av tio utan bil har ganska litet eller mycket litet förtroende för regeringens bilpolitik.
Så tycker svenska folket om bilpolitiken
Vilket förtroende har du för den förda politiken kring bilägandet i Sverige?
Bilägare (inkl. leasing, bil genom jobbet etc.) | Ej tillgång till bil | Totalt | |
Mycket stort förtroende | 1 % | 1 % | 1 % |
Ganska stort förtroende | 14 % | 16 % | 14 % |
Ganska litet förtroende | 35 % | 24 % | 33 % |
Mycket litet förtroende | 25 % | 16 % | 22 % |
Vet ej | 26 % | 44 % | 30 % |
Mycket + ganska stort förtroende | 15 % | 17 % | 15 % |
Ganska + Mycket litet förtroende | 59 % | 40 % | 55 % |
Bas | 791 | 198 | 1 033 |
Oroar du dig för nya politiska reformer som påverkar ditt bilägande?
Bilägare (inkl. leasing, bil genom jobbet etc.) | |
Ja | 49 % |
Nej | 40 % |
Vet ej | 11 % |
Bas | 791 |
Vilka politiska reformer oroar du dig mest för?
Bilägare (inkl. leasing, bil genom jobbet etc.) | |
Höjd skatt på drivmedel | 80 % |
Höjd fordonsskatt | 77 % |
Fler och höjda trängselskatter | 36 % |
Miljözoner och andra förbud mot biltrafik | 42 % |
Minskade infrastruktursatsningar | 31 % |
Annat | 3 % |
Vet ej | 0 % |
Bas | 384 |
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 3–6 september 2020. Totalt intervjuades 1033 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter