Oväntade topplistan: Europas mest sålda laddhybrider – Mitsubishi större än Volvo

Laddhybrider gör braksuccé på bilmarknaden och har ökat med 157 procent i Sverige i år – inget annat land har fler laddhybrider i relation till bilparken. 
Även i Europa ökar marknaden med 145 procent, uppger Automotive News.
Mitsubishi som ska lägga ner är fortfarande marknadsledare.
Men från 2022 spås efterfrågan rasa när EU inför en förbrukningsövervakning i alla bilar. 

Volvo Cars Plug-In Hybrid line-up

Generösa bidrag i många länder har gjort att försäljningen av laddhybrider mer än fördubblats i Europa i år. En ny analys pekar på att ökningen kommer att fortsätta nästa år, men sedan avtar i takt med att miljöbidragen försvinner. 

Till och med juli i år har 230 000 laddhybrider sålts till köpare i Europa, enligt Jato. Det segment som går allra bäst är kompakta suv:ar, som står för 40 procent av laddhybriderna. Sverige är den näst största marknaden för laddhybrider i Europa efter Tyskland. 

Försäljningen ökar snabbt i Europas fem bästa plug-in hybrid-segment

SegmentetJan.-juli 2020 försäljningÄndring från januari-juli 2019
1. Kompakt SUV90 384+ 213%
2. Mellanstor premiumbil27 075+ 627%
3. Mellanstorlek25,134+ 648%
4. Kompakt premiumbil25,133+ 108%
5. Stor SUV24,216+ 126%
Källa Jato Dynamics

Mitsubishi är på väg att dra sig ur den europeiska marknaden trots att de är marknadsledare även i år tack vara Outlander Phev. Ford Kuga har på kort tid blivit den näst mest sålda laddhybriden och kan ta över tronen. Volvo har tre bilar på topp-10-listan. 

Europas fem mest sålda plug-in-hybrider, januari-juli

ModellFörsäljning
1. Mitsubishi Outlander PHEV16,211
2. Ford Kuga13 963
3. VW Passat GTE10.905
4. BMW 330e10 742
5. Volvo XC60 Recharge10 384
6. Volvo XC40 Recharge9,255
7. Volvo V60 Recharge9,012
8. Peugeot 3008 Hybrid48,276
9. Audi A37,292
10. BMW X5 xDrive45e7,048
Källa: JATO Dynamics


Mitsubishi är även den biltillverkare som har högst andel laddhybrider, 28,6 procent, följt av Volvo på 27,1 procent, enligt Matthias Schmidts elbilsrapport. Flera biltillverkare slåss nu om att ta över Mitsubishis enormt värdefulla position.

Sverige är ett lilleputtland när det gäller bilförsäljning, men när det gäller laddhybrider är vi en gigant. Tyskland är etta med 66 757 bilar fram till juli, men Sverige är två på 28 394 bilar. 

Ökningen av laddhybrider spås fortsätta nästa år, men 2022 kan den klinga av då miljöbidragen väntas försvinna och elbilar ta över. Flera analyser pekar på att laddhybrider är mindre miljövänliga än vad WLTP-siffrorna anger. 

Från och med nästa år införs en övervakningsanordning i våra bilar som kommer kunna rapportera in den verkliga förbrukningen till EU, då kommer det bli tydligt hur miljövänliga laddhybrider är i olika länder.