Laddhybrider gör braksuccé på bilmarknaden och har ökat med 157 procent i Sverige i år – inget annat land har fler laddhybrider i relation till bilparken.
Även i Europa ökar marknaden med 145 procent, uppger Automotive News.
Mitsubishi som ska lägga ner är fortfarande marknadsledare.
Men från 2022 spås efterfrågan rasa när EU inför en förbrukningsövervakning i alla bilar.
Generösa bidrag i många länder har gjort att försäljningen av laddhybrider mer än fördubblats i Europa i år. En ny analys pekar på att ökningen kommer att fortsätta nästa år, men sedan avtar i takt med att miljöbidragen försvinner.
Till och med juli i år har 230 000 laddhybrider sålts till köpare i Europa, enligt Jato. Det segment som går allra bäst är kompakta suv:ar, som står för 40 procent av laddhybriderna. Sverige är den näst största marknaden för laddhybrider i Europa efter Tyskland.
Försäljningen ökar snabbt i Europas fem bästa plug-in hybrid-segment | ||
Segmentet | Jan.-juli 2020 försäljning | Ändring från januari-juli 2019 |
1. Kompakt SUV | 90 384 | + 213% |
2. Mellanstor premiumbil | 27 075 | + 627% |
3. Mellanstorlek | 25,134 | + 648% |
4. Kompakt premiumbil | 25,133 | + 108% |
5. Stor SUV | 24,216 | + 126% |
Mitsubishi är på väg att dra sig ur den europeiska marknaden trots att de är marknadsledare även i år tack vara Outlander Phev. Ford Kuga har på kort tid blivit den näst mest sålda laddhybriden och kan ta över tronen. Volvo har tre bilar på topp-10-listan.
Europas fem mest sålda plug-in-hybrider, januari-juli | ||
Modell | Försäljning | |
1. Mitsubishi Outlander PHEV | 16,211 | |
2. Ford Kuga | 13 963 | |
3. VW Passat GTE | 10.905 | |
4. BMW 330e | 10 742 | |
5. Volvo XC60 Recharge | 10 384 | |
6. Volvo XC40 Recharge | 9,255 | |
7. Volvo V60 Recharge | 9,012 | |
8. Peugeot 3008 Hybrid4 | 8,276 | |
9. Audi A3 | 7,292 | |
10. BMW X5 xDrive45e | 7,048 | |
Källa: JATO Dynamics |
Mitsubishi är även den biltillverkare som har högst andel laddhybrider, 28,6 procent, följt av Volvo på 27,1 procent, enligt Matthias Schmidts elbilsrapport. Flera biltillverkare slåss nu om att ta över Mitsubishis enormt värdefulla position.
Sverige är ett lilleputtland när det gäller bilförsäljning, men när det gäller laddhybrider är vi en gigant. Tyskland är etta med 66 757 bilar fram till juli, men Sverige är två på 28 394 bilar.
Ökningen av laddhybrider spås fortsätta nästa år, men 2022 kan den klinga av då miljöbidragen väntas försvinna och elbilar ta över. Flera analyser pekar på att laddhybrider är mindre miljövänliga än vad WLTP-siffrorna anger.
Från och med nästa år införs en övervakningsanordning i våra bilar som kommer kunna rapportera in den verkliga förbrukningen till EU, då kommer det bli tydligt hur miljövänliga laddhybrider är i olika länder.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter