”Oseriöst av VW att försvåra att få ut kompensation för elbilen”

1000-tals svenska ägare av elbilarna Volkswagen ID.3 och ID.4 har rätt att få tillbaka 2000 kronor. Anledningen är felaktiga löften om bilens räckvidd med värmepump. Men Volkswagen gör allt de kan för försvåra för ägarna att få ut pengarna. Först efter sju telefonsamtal får jag korrekt info.  

Sedan 1,5 år tillbaka kör jag en Volkswagen ID.4 och igår damp det ner ett brev i brevlådan. Jag ska få tillbaka 2000 kronor för att Volkswagen gett felaktiga löften om värmepumpen. Enligt Volkswagen skulle räckvidden bli 30 procent längre i 25 minusgrader. Men verkligheten spökade, som någon sa nyligen. Det blev inte alls så mycket längre räckvidd. 

För Volkswagen blev missen med den felaktiga informationen dyr. I Tyskland har 56 000 bilägare fått omkring 3000 kronor i ersättning. Även 1000-tals norska elbilsägare har fått miljontals kronor. Totalt en smäll på 200 miljoner svenska kronor för Volkswagen. Om nu ägarna hämtar ut pengarna. 

I Sverige tog det lång tid innan Volkswagen bestämde sig för att kompensera ägarna. Och nu har det visat sig minst sagt svårt att få ut sin ersättning. I brevet från Volkswagen står det bara att jag ska kontakta min ”lokala Volkswagen-återförsäljare senast 16 december så hjälper de dig med detta”. Vilket de inte gör. Telefonväxeln hos Sveriges största VW-återförsäljare visste överhuvudtaget inget om någon kompensation. De kopplar till bilförsäljare som inte svarar. Först efter sju samtal fick jag ett besked hur kompensationen ska gå till. 

Det visar sig att den som vill ha kompensationen måste åka till verkstaden och ta med sig brevet och legitimation. Hur det går till i övrigt kan säljaren inte berätta, de har inte fått information. I brevet står det att jag måste kontakta Volkswagen-återförsäljaren senast 16 december, annars går jag miste om ersättningen. 

Visst är det bra med kompensation efter de felaktiga löftena om värmepumpen. Men varför inte berätta direkt i brevet hur det ska gå till? Att göra det så svårt och besvärligt att få ut pengarna känns oseriöst. Många ägare kommer gå miste om dem, det hade varit bättre att strunta i att betala ut kompensationen. Långt ifrån alla ägare kommer hinna besöka verkstaden under julruschen, om de ens lyckas få korrekt info hur det ska få ersättningen. Jag undrar vad som händer med de miljoner som inte hämtas ut? Bättre än så här kan ni, Volkswagen! 
VOLKSWAGEN SVARAR: Beklagar om informationen inte nått ut till alla

Brevet från Volkswagen innehåller ingen information om hur man ska få kompensationen mer än att man ska kontakta återförsäljaren, som visar sig inte veta någonting.