Per Gessle har gjort det igen. Popkungen har slagit till på en splitterny specialmodell från Ferrari för mångmiljonbelopp. Den nya superbilen har en skönsjungande V12:a på 830 hästkrafter under framhuven och tillverkas bara i 499 exemplar. Nu har han dussinet fullt med Ferrari.
Senaste året blev otroligt bra för popkungen Per Gessle. Två av hans egna bolag gjorde tillsammans en vinst på över 50 miljoner och hans delägda hotell, Tylösands Havsbad, gjorde en vinst på 55 miljoner kronor. Gessle använder en del av miljonregnet till investeringar i exklusiva Ferraribilar – som visat sig vara en mycket givande hobby. Enligt Hagerty Index har hans Ferraribilar gått upp med 24 procent i värde senaste året.
Per Gessle äger redan en av Europas finaste Ferrarisamlingar som sedan i våras ställs ut på Tylösands Havsbad. Nu kan Carup berätta att stjärnan utökat samlingen med ytterligare en otrolig bil, och nu har ett helt dussin Ferraribilar. I början av november köpte Gessle den nya extrema specialmodellen Ferrari 812 Competizione A. Det är en bil som bara utvalda Ferrariägare får köpa, och som bara görs i 499 exemplar.
Det nya superköpet är en lättad specialversion av Ferrari 812 Superfast med en av Ferraris mest extrema V12-motorer någonsin. Gessles val föll på den ovanligare Targaversionen 812 Competizione A. V12-motorn på 6,5 liter är modifierad och varvar nu till häpnadsväckande 9500 varv per minut, med en motorsång som kan mäta sig med vissa av Gessles musikaliska verk.
V12:an har fått ett modifierat insugningssystem och optimerad förbränning som minskar friktionen för att möjliggöra varvtalet. Vevstakarna är i titan och kolvtapparna har fått en diamantliknande kolbeläggning. Resultatet är enligt Ferrari ett stigande crescendo av vridmoment som släpper lös en känsla av progressiv och gränslös kraft och acceleration. Ferrari 812 Competizione A har också fått ett antal aerodynamiska uppgraderingar som ökar downforce med 35% och kyler V12-motorn mer effektivt.
Summan av alla 830 hästkrafterna är en bil som är oerhört snabb på en racerbana, även fast den har motorn framtill. Toppfarten för 812 Competizione A ligger på 340 km/h och bilen gör 0-100 km/h på 2,8 sekunder. Prislappen sägs vara över sex miljoner kronor, men den här bilen är så ovanlig att värdestegring är garanterad. Även Zlatan Ibrahimovic har köpt ett exemplar av Ferrari 812 Competizione A.
Med det senaste tillskottet har Gessle nu dussinet fullt i sin Ferrarisamling. Nio av bilarna ställs sedan i somras ut på Tylösands havsbad med det passande namnet The Joyride Car Collection utanför Halmstad.
– Det var Ferrari Dino som fick mig att bli såld på Ferraribilar. Tony Curtis körde en röd Dino i ”Snobbar som jobbar” och på innerkonvolutet till George Harrisons ”Living In The Material World”-album ser man alla musiker ha picknick i hans trädgård och i bakgrunden står det en brun Dino. Det var något att fantisera om för en tonåring i Vilshärad, har Per Gessle berättat.
Här är hela Gessles otroliga Ferrari-samling
Ferrari 812 Competizione A 2023
Senaste tillskottet som du kan läsa om här ovan.
Ferrari La Ferrari Aperta 2017
LaFerrari Aperta är den öppna versionen av LaFerrari. Aperta kommer med en avtagbar kolfiberhardtop och en avtagbar canvas-softtop. Andra förändringar inkluderar bland annat effektivare styrelektronik för drivlinan och omvinklade kylare för att rikta luftflödet ut längs underredet istället för över motorhuven. Bilen presenterades på bilsalongen i Paris 2016. Den har en V12-motor på 795 hästkrafter i kombination med två elmotorer. Totalt är effekten 963 hästkrafter. Toppfarten är 340 km/h och det tar mindre än 15 sekunder att komma upp i 300 km/h.
Ferrari SP2 Monza 2020
Den tvåsitsiga versionen av Ferraris SP Monza-serie är en väldigt exklusiv upplaga bilar. Baserad på 812 Superfast, introducerades modellen på bilmässan i Paris i oktober 2018. Bilen har en helt öppen kaross utan tak, vindruta och sidorutor. Istället har den en ”virtuell vindruta” som ska styra bort luftflödet från sittbrunnen genom ett luftintag framför ratten.
– Det fungerar väl sådär halvbra, men det fungerar inte alls om bilen framför sätter på spolarvätskan, säger Gessle i en intervju.
Bilen ska byggas i färre än 500 exemplar och såldes till vad Ferrari kallar för ”kvalificerade kunder”. Uppenbarligen är både Per Gessle och Zlatan Ibrahimovic kvalificerade då båda köpt den unika bilen.
Ferrari Daytona SP3 2022
Den kanske just nu mest omtalade bilen som visas upp i Gessles utställning är en Ferrari Daytona SP3. Daytona SP3 görs endast i 599 exemplar och har Ferraris starkaste V12-motor någonsin på 840 hk. Prislappen ligger på cirka 22 miljoner kronor och det är den tredje modellen i den superexklusiva Icona-serien efter Monza SP1 och SP2. Bilen är framtagen för att hylla Ferraris trippelseger i Daytonas 24-timmars den 6 februari 1967.
– Det är faktiskt den enda bilen jag inte kört än, den kom nämligen direkt hit från Italien, säger Per Gessle i en intervju för Di-TV.
Motorn i Daytona SP3 går att varva extremt långt och rödmarkeringen börjar först vid 9500 varv. Den är en av de snabbaste sugmotorbilarna någonsin. 0-100 km/h går på 2,85 sekunder och 0-200 tar bara 7,4 sekunder med en toppfart på över 340 km/h, imponerande med tanke på att bilen saknar turbo. Nästan allt på bilen är gjort av kolfiber, kevlar och andra kompositmaterial och bilen väger in på endast 1485 kg.
Ferrari 599 GTO 2011
En extra dyrbar och supersnabb specialmodell av 599-modellen, V12-motor på 670 hästkrafter. GTO-modellen är så värdefull att den aldrig ställts på och tagits ut i trafik sedan den var ny. Värdet närmar sig 10 miljoner kronor.
Ferrari F12 tdf 2016
F12:an har en frontmonterad V12-motor på 6,2 liter och är en riktig grand tourer. Perfekt för snabba turnéer. Toppfarten ligger på 340 km/h. F12tdf är en utvecklad version av den vanliga F12 och är en hyllning till Ferraris stora framgångar från Tour de France på 50- och 60-talet. Under motorhuven på Ferrari F12tdf finns en monstruös 6,3-liters V12-motor med hela 780 hk, vilket gör den till en av de mest kraftfulla produktionsbilarna från Ferrari. Begränsad till en produktionsserie på endast 799 exemplar, representerar Ferrari F12tdf ett stycke extrem bilkonst.
Ferrari 458 Speciale Aperta 2015
Som en begränsad upplaga med öppen topp-variant av 458 Speciale är denna superbil en sällsynt pärla som kombinerar hisnande design och en fantastisk körupplevelse. Under motorhuven gömmer sig en 4.5-liters naturligt aspirerad V8-motor som släpper lös 597 hästkrafter. Motorns skrikande ljud ger 458 Speciale Aperta en acceleration från 0-100 km/h på bara 3 sekunder.
– Det här är en helt fantastisk bil, av ferraris moderna modeller är det här min favorit, säger Per Gessle till Di-TV
Ferrari 250 GTE
Denna 250 med lång hjulbas var den första mångproducerade fyrsitsiga Ferrari. Innerutrymmet utökades genom att motorn flyttades framåt i chassit. Motoreffekten var cirka 240 hk. Nästan 1 000 exemplar tillverkades av Pininfarina med prototyper som började 1959 och fortsatte genom tre serier fram till 1963. Modellen följdes av den visuellt lika 330 America, som delade chassi med 250 GTE. Den stora produktionen av GT/E var en stor bidragande faktor till Ferraris ekonomiska välmående i början av 1960-talet. i en intervju har Per Gessle har sagt att han tycker bilen är “oemotståndlig”, och att “formspråket från denna tid är makalöst”.
Ferrari 550 Barchetta 2001
En öppen specialmodell av 550 som bara tillverkats i 448 exemplar. En modern klassiker med V12-motor.
Ferrari 430 Scuderia 2008
Per Gessles 430 Scuderia är som många andra av hans Ferraris målade i grått. Färgen på den här bilen heter Grigio Ferro och är en klassisk färg som Ferrari använt under lång tid. 430 Scuderia introducerade 2007 och är en tävlingsversion av den mer “normala” F430. Michael Schumacher tillbringade mycket tid med modellen på racerbanor när den utvecklades. 430 Scuderia har en kraftfull V8 som ger 510 hk.
Ferrari 488 Pista 2020
Banmodellen av 488-modellen, en av Ferraris snabbaste bilar någonsin, åtminstone i svängarna. Under huven bakom cockpit finns en V8-motor på 720 hästkrafter.
Ferrari Dino 246 GT 1971
Ferrari Dino 246 GT är en tidlös klassiker som har en speciell plats i bilhistorien. Med sin ikoniska design är Dino 246 GT en äkta klassiker. Dino 246 GT drivs av en V6-motor och dess mittmotorlayout säkerställer en spännande körupplevelse. Dino är fortsatt uppskattad av samlare och Ferrari-entusiaster runt om i världen.
– Det var Ferrari Dino som fick mig att bli såld på Ferraribilar. Tony Curtis körde en röd Dino i ”Snobbar som jobbar”. Det var något att fantisera om för en tonåring i Vilshärad, säger Per Gessle till Di-TV.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter