Nya billigare versionen Volvo EX90 RWD blir en av världens långsammaste elbilar. Med bakhjulsdrift behöver den tunga SUV:en 8,4 sekunder för att komma upp i 100 km/h. Det gör lyxbilen nästan 5 sekunder långsammare än Volvos nya modell EX30.
Vi har blivit bortskämda med att elbilar är väldigt accelerationssnabba jämfört med bilar med förbränningsmotorer i samma klass. Till exempel klarar helt nya Volvo EX30 i sin enklaste instegsmodell 0-100 km/h på bara 5,7 sekunder. Med fyrhjulsdrift sticker bilen iväg till 100 km/h på 3,6 sekunder. Sveriges billigaste elbil MG4 klarar sprinten till 100 km/h på 7,7 sekunder, gamla Nissan Leaf behöver 7,9 sekunder.
Volvo släpper en ny version av sin elektriska lyx-SUV Volvo EX90 som överraskande nog blir en av världens långsammaste elbilar. EX90 kommer i den bakhjulsdrivna versionen Single Motor. Bilen får 279 hästkrafter på bakaxeln och ett vridmoment på 490 Newtonmeter. Accelerationen upp till 100 km/h har redan väckt viss uppmärksamhet. Med 8,4 sekunder är EX90 Single Motor troligen världens långsammaste nya elbil om vi undantar kinesiska minibilar. Lyxbilen EX90 kör jämt i ett dragrace med gamla snikmodellen MG ZS EV.
Toppfarten är 180 km/h, precis som den dyrare Volvo EX90 Twin Motor, som gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder. Troligen räcker det alldeles utmärkt med 8,4 sekunder, men frågan är hur många köpare som kommer att acceptera det på en elbil som kostar nästan en miljon kronor? Bilen har ännu inte släppts i Sverige, men går redan nu att beställa i Nederländerna, Luxemburg och Belgien.
Andra skillnader hos den billigare Single Motor är att batteriet har minskats från 111 kWh till 104 kWh, men räckvidden är bara 5 km kortare och landar på 58 mil. Bilen får bara dra 1200 kg jämfört med de fyrhjulsdrivna som får dra 2200 kg. Som standard är EX90 Single Motor bara femsitsig, men för den som betalar extra går det att få sju säten. EX90 släpps även i en sexsitsig version.
Orsaken till den sävliga prestandan torde vara bilens höga vikt, trots mindre batteri och bara en motor landar vikten på 2650 kg, jämfört med 2818 kg för versionen med dubbla motorer. Samtidigt är elmotorn inte mer kraftfull än den på lilla EX30. I Europa kostar EX90 Single Motor omkring 83 500 euro, men Volvo Cars i Sverige har ännu inte gått ut med några detaljer om när bilen lanseras eller vilka priserna blir. Kunder som beställer EX90 idag väntas få den kraftigt försenade bilen i januari-februari 2025.
Volvo EX90 Single Motor jämfört med Twin Motor
Single Motor | Twin Motor | |
Bränsletyp | Elektrisk | Elektrisk |
Drivlina typ | RWD | AWD |
Elektrisk autonomi (kombinerad) | 580 km | 585 km |
Motoreffekt(er) | 279 hk | 408 hk |
Motoreffekt(er) | 205kW | 300kW |
högsta hastighet | 180 km/h | 180 km/h |
Elektrisk energiförbrukning (kombinerad) | 19,9 kWh/100 km | 20,9 kWh/100 km |
WLTP CO₂-utsläpp (kombinerat) | 0g/km | 0g/km |
WLTP CO₂-utsläpp (kombinerat) | 0g/km | 0g/km |
0-100 km/h | 8,4 s | 5,9 s |
Max släpvagnsmassa | 1200 kg | 2200 kg |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter