Utsidan är väldigt konservativ – men Porsche Panamera är helt förnyad. Modellen kommer med hela fyra olika laddhybrider med som mest 680 hästkrafter. Den tredje generationen får en helt ny interiör med tre skärmar.
Det krävs verkligen en kännare för att skilja den nya generationen av Porsche Panamera från den gamla. Den tredje generationen av Porsches sport tourer ser mest ut som en ansiktslyftning, men varenda del av karossen är ny. Kombimodellen Sport Turismo läggs ned, något vissa kommer att sörja.
Många detaljer har förändrats, den största skillnaden är fronten. Strålkastarna har en ny form och luftintagen är annorlunda. Måtten är dock desamma som tidigare och Panamera är 505 cm lång. Interiören har blivit fullt modern och påminner en hel del om Porsche Taycan med tre olika skärmar. Växelväljaren har flyttat till ratten, vilket kanske inte känns helt sportigt. Det finns en kyld laddplatta för din smartphone.
De flesta köpare väljer laddhybridversioner av Panamera och Porsche svarar upp mot efterfrågan med hela fyra laddhybrider. Turbo E-Hybrid med V8 med dubbelturbo blir den mest kraftfulla. Den får ett batteri på 25,9 kWh och en systemeffekt på 680 hästkrafter. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten är 314 km/h.
Instegsversionen utan laddhybrid får en turboladdad 2,9-liters V6-motor på 353 hästkrafter. I Sverige erbjuder Porsche nya Panamera 4 från 1 190 000 kr. Panamera Turbo E-Hybrid från 2 090 000 kr. Ytterligare tre laddhybrider lanseras under 2024.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter