Ny forskning: Billigare att äga elbil än bensin- och dieselbil

Elbilar är ofta billigare att köra än bensin- och dieselbilar, visar ny forskning. 
Men de flesta bilköpare tittar mer på inköpspriset än på den totala ägarkostnaden, enligt en ny avhandling på KTH.
– Det har blivit mer gynnsamt för elbilarna när det kommer till totalkostnaden. Så är det definitivt. Den höga skatten som finns på “Malusdelen” för bensin- och dieselbilar påverkar också, säger Jens Hagman, doktor i maskinkonstruktion med fokus på elbilar, till Ekot.

I en ny avhandling från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) jämför forskarna hur mycket det kostar att äga elbilar jämfört med bensin- och dieselbilar i samma storleksklass. Forskarna har räknat in allt som ska betalas för bilen, det vill säga inköp, service, skatter, reparation, däck, försäkring, drivmedel och annat. 

Tvärtemot vad många tror visar det sig att elbilen trots ett högre inköpspris är billiigare att köra. Men det gäller att du kör minst 1500 mil per år. 

– I det fallet såg vi att en elbil faktiskt kan vara billigare att ha under tre år än en bensin-, diesel- eller hybridbil. Det trots att inköpspriset var betydligt högre, säger han till Ekot.

Forskarnas jämförelse i avhandlingen är gjord med några år gamla siffror och nu har elbilen blivit ännu mer fördelaktig när bensin- och dieselbilar fått högre skatter. Redan tidigare var elbilen 10 procent billigare för många, men det är individuellt och värdeminskningen på bilen spelar stor roll. 

Enligt forskarna tittar de flesta privatpersoner för lite på den totala ägarkostnaden och för mycket på inköpspriset.

– Det betyder att man fokuserar väldigt mycket på inköpspriset när man köper bil. Totalkostnaden är en ganska liten del av nybilsköpsprocessen. Det kan leda till att elbilar anses dyrare än vad de faktiskt är, säger Jens Hagman på KTH till Ekot.

Än så länge tjänar många bilförsäljare mindre på elbilar och rekommenderar därför fossilbilar, enligt forskarna på KTH.