BMW:s beslut om att ha samma plattform för elbilar och förbränningsbilar fick kritiker att lyfta på ögonbrynet. Men det som sågs som en ineffektiv och billig kompromiss verkar nu löna sig.
Enligt analytiker ligger biljätten i framkant med elbilsutvecklingen och är det enda företag som kan utmana Tesla.
BMW har valt en ovanlig plattformsstrategi för utvecklandet av sina elbilar. Till skillnad från många andra biltillverkare bygger BMW nämligen sina el-, hybrid-, bensin- och dieselbilar på samma grundläggande kaross. Helt tvärt emot det tidigare tillvägagångssättet med i3 och i8 som verkligen stack ut. När strategin presenterades menade många kritiker att beslutet var en besvärlig och ineffektiv kompromiss för att komma ikapp konkurrenter.
Men det verkar nu som att det riskfyllda beslutet ger avkastning, förra året sålde biljätten 376 000 elbilar, vilket är en ökning med 75 procent från föregående år. I premiumsegmentet hamnade BMW på andra plats, efter Tesla med 1.8 miljoner sålda bilar. BMW kan nu vara den enda biltillverkaren som faktiskt kan utmana Tesla, det menar analytiker på New York Times.
Medan den största konkurrenten, Volkswagengruppen, kämpar med mjukvaruproblem och förseningar av elmodeller säljer BMW sina elbilar mer och mer framgångsrikt. Flera andra företag har också stora problem, till exempel som Mercedes som förlitar sig på dyra och oberoende plattformar som ännu inte är lönsamma.
Flexibiliteten i produktionen gör dessutom att kunderna kan välja mellan flera olika typer av drivning, vilket ofta inte är fallet hos konkurrenterna. Dessutom ger det BMW själva en stor möjlighet att snabbt kunna minska eller öka produktionen av elbilar, något som nu blivit speciellt aktuellt.
Däremot är det München-baserade företaget inte problemfritt. Fortfarande är Tesla den stora ledaren när det gäller räckvidd för pengarna. Även de kinesiska biltillverkarna som BYD utgör ett stort hot. Under nästa år kommer dock BMW börja sälja en ny serie bilar designade specifikt för att drivas på batterier. Den nya serien kallas “Neue Klasse” och tanken är att bilarna ska täppa till Teslas försprång och köra om på bred front.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]