Det lilla tuning-företaget tog det bästa Mercedes hade – och gjorde det ännu bättre. Med 325 hk och en 6,0-liters V8 är Mercedes 500 SEC AMG en sann Autobahn-kryssare i Bruno Sacco-anda. Just nu säljs ett mycket fint exemplar av den ovanliga bilen på auktion.
– En mycket speciell AMG, skriver Doug Demuro på Cars and Bids.
Mercedes-Benz 500 SEC gjorde sin debut vid Frankfurtsalongen 1981 och ersatte SLC-modellen. 500 SEC baserades på W126-karossen av S-klassen men fick istället en elegant coupékaross. Formen designades av Bruno Sacco och är slående med sina långa linjer och fönsterpartierna utan dörrstolpar. Bilen var en sann Autobahn-kryssare.
Men en del kunder nöjde sig inte med det, för dem gick det att vända sig till AMG för att få det bästa av det bästa. Det är precis vad kunden till denna bil gjorde för snart 40 år sedan. Denna Mercedes 500 SEC AMG 6,0 är från 1985 och har gått strax över 8 000 mil. Bilen är i mycket fint skick och säljs just nu på Cars and Bids utan reservationspris.
AMG:s ombyggda Mercedesbilar från 1980-talet är legendariska och otroligt eftersökta idag. Detta exemplar byggdes om av AMG innan företaget köptes upp av Mercedes. AMG modifierade motorn från Mercedes och ökade cylindervolymen från 5 till 6 liter, dessutom gav de bilen sportigare fjädring och starkare bromsar. Bilen fick dessutom en extra påkostad svart lack och de otroligt häftiga diskfälgarna.
Övriga uppgraderingar av den redan påkostade Mercedes-coupén var bland annat ett avgassystem från Sebring, 17-tums OZ Racing-fälgar, ett body-kit, valnötspaneler, en 4-ekrad sportratt och en hastighetsmätare som går till 300 km/h. Skicket på detta exemplar är mycket bra, dock finns ett par märken och repor på karossen, dessutom syns lite slitage på förarstolens yttersida, i övrigt är bilen i perfekt skick.
– En mycket speciell AMG, skriver Doug Demuro i annonsen på Cars and Bids.
Köpare kunde anpassa interiören i SEC 6,0 så pass mycket att oddsen på att hitta två identiska bilar är mycket låga. AMG grundades 1967 av Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher, som båda hade bakgrund på Daimler-Benz racingavdelning. SEC-försäljningen upphörde år 1991 när nästa generation, C140, lanserades. Cars and Bids avslutar auktionen på denna bil måndagen den 12 augusti.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]