Krisen för Northvolt växer. Nu visar det sig att bolagets skulder till Kronofogden har vuxit till 60 miljoner. Bland annat har de struntat i att betala för brandskyddsarbeten. Totalt har 121 miljoner kronor i obetalda fakturor hamnat på Kronofogdens bord i år, en femdubbling sedan förra året.
Nu jagas batterijätten av Kronofogden där bolaget i år haft 121 miljoner kronor i obetalda fakturor. I ett mejl till SVT förklarar Northvolt att betalningsmissarna är ett resultat av deras omfattande granskningsrutiner för fakturorna de får in. Bland annat är det två jättefakturor på totalt 52 miljoner från ett företag som säljer sprinkler och brandsskyddssystem som nu finns hos Kronofogden.
– Vi önskar givetvis inte förseningar, utan vi arbetar hårt för att granska och se till att alla fakturor är korrekta. I såna här extremt stora projekt är det jätteviktigt att vi har full kontroll på våra fakturor och vi granskar dem hellre en gång för mycket än en gång för lite, vilket tyvärr kan leda till att det då går över tiden, säger kommunikationschefen Matti Kataja.
En del av betalningskraven har avskrivits efter att Northvolt till slut gjort rätt för sig, men 46 ärenden på omkring totalt 60 miljoner kronor är fortfarande pågående. Tidigare i år rapporterade Carup om batterijättens obetalda fakturor. Då framgick det att bolaget hade under 2,5 års tid dragit på sig 228 ärenden hos Kronofogden.
Enligt Northvolt är svårigheterna att betala leverantörerna i tid var inte till följd av ekonomiska problem. Förklaringen låg istället på kunderna, som slarvat med att skriva ordernummer på fakturorna. Också då nämndes risken för felaktiga fakturor.
Enligt Northvolts kommunikationschef går det inte att sätta likhetstecken mellan de försenade fakturorna och bolagets likviditet.
– Vi förstår att vi är i ett läge där allt kring vårt företag granskas, men Northvolt reste som du vet senast vid årsskiftet cirka 50 miljarder kronor, och har flertalet miljarder i likvida medel, så det vore inte korrekt att koppla ihop ett antal försenade fakturor till vårt bolags likviditet.
Men sedan dess har fortsatt skaka i fogarna på Northvolt. Tidigare i veckan kom beskedet att delar av Skellefteåfabriken stängs. Dessutom har tillverkningen och försäljningen inte ökat som planerat och bolaget behöver få in mer eget kapital, men investerarna håller i plånboken.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter