Norge inför skatt på elbilar – chockhöjer laddhybrid-SUV:ar

Över 60 procent av bilarna som säljs i Norge är helt elektriska. 
Nu föreslår regeringen att en liten skatt på elbilar ska införas för 2021. 
Tunga laddhybrid-SUV:ar får en skattechock
. En Volvo XC90 T8 höjs med 42 000 kr.

I september slogs ett historiskt rekord i Norge när 61 procent av de sålda nya bilarna var helt elektriska. Allra mest sålde Volkswagen ID.3, totalt sett rullade 10 528 nya elbilar ut på vägarna i Norge förra månaden.

Nu föreslår regeringen i statsbudgeten för 2021 att en mindre skatt ska införas för alla elbilar. Skatten kommer vara på 2135 norska kronor, så det kommer även fortsättningsvis att vara enormt förmånligt att köra elbil i Norge. Bland annat är elbilarna befriade från moms och slipper trängselskatter. En Tesla Model 3 kostar från 399 000 kr i Norge. 

Dessutom skärper Norge kraven på laddhybrider, nya laddhybrider måste klara 75 km på ren el för att få maximalt skatteavdrag. 

Ökade krav på elektrisk räckvidd ger incitament att välja bilar med längre räckvidd, uppger norska regeringen i den nya statsbudgeten. I realiteten innebär det att inköpsskatten på SUV:ar höjs rejält. Till exempel får en Audi Q7 TFSIe höjd skatt med 47 000 kr. Volvo XC90 T8 höjs med 42 000 kr och en Porsche Panamera får 44 000 i höjd skatt. 

Vanliga bilar som drivs med bensin och diesel får också en rejäl skattesmäll i Norge. Bilar som släpper ut mer än 87 gram CO2 höjs med 27 procent, uppger bilnytt.no. 

En Range Rover SVT får en höjning med 46 000 kr och en Mercedes-AMG G 63 chockhöjs med 45 693 norska kronor. Även en vanlig Volkswagen Passat, med en 1,5 liters bensinmotor, får en höjning med 15 105 NOK.