Funktioner i 100 000-tals svenska bilar slås ut när 2G- och 3G-näten släcks ner. Nu visar det sig att nästan nya lyxmodeller från Audi kommer tappa kontakten med nätet.
– Det skaver att en begagnad bil som kostar nästan 400 00 kronor inte har modern teknik, det känns som hygienfaktor för ett premiummärke, säger ägaren Michael Halin.
Nedsläckningen av 2G- och 3-näten har startat i Sverige och går nu allt snabbare. Under 2025 beräknas större delen av de gamla näten vara borta. Det kommer innebära att 100 000-tals svenska bilar tappar kontakten med nätet. Flera tillverkare har använt gamla 2G- och 3G-modem i bilarna ända fram till nyligen.
Det innebär att många digitala funktioner i bilarna slås ut. Funktioner som SOS-nödsamtal, fjärrstart av värmare via appar, låsning och annat kommer att sluta fungera i många bilar tillverkade. Nödsamtal via SOS blev obligatoriskt 2018 via en EU-lag, men märkligt nog fanns inga krav på framtidssäker uppkoppling i bilarna. Många tillverkare har valt att fortsätta med ålderdomlig 2G/3G-teknik trots att de visste att den skulle fasas ut.
Carup kan idag avslöja att ett stort antal nästan nya Audi-modeller slås ut från nätet. Audimodellerna A1, Q3, A3, Q5, A6, A7, A8, Q7 och Q8 från modellår 2020 och tidigare kommer enligt återförsäljare snart inte ha någon kontakt med nätet. För Audi A4 och A5 försvinner uppkopplingen på bilar som är från modellår 2019 och tidigare. Hos bilarna kommer Audi Connect Safety & Service inte längre att fungera. Det innebär bland annat att automatiska SOS-samtal vid en allvarlig olycka slås ut och att bilarnas appar tappar sin funktionalitet med bland annat start av värme.
Trots att Audi har ”Försprång genom teknik” som slogan har de använt en teknik som länge varit på väg att fasas ut i sina bilar fram tills för tre år sedan. I Europa kommer det inte att erbjudas någon uppgradering från 3G till 4G, trots att Audi erbjuder detta i USA. Officiellt sett beror det på att det blir för dyrt i Europa. Men det går att misstänka att det beror på att våra konsumentlagar inte är lika hårda som de i USA, där biltillverkare riskerar att bli stämda.
En av alla som drabbas är Michael Halin som i augusti köpte en begagnad Audi Q5 som är uttagen i november 2020. Han är en trogen Audiägare och har ägt många fina bilar från det tyska premiummärket genom åren. Att en nästan ny Audi skulle tappa kontakten med internet hade han inte förutsett.
– Bilen står inte och faller med att det inte går att starta kupévärmaren, men det finns en annan funktion där bilen larmar SOS vid en kollision vilket jag betraktar som en säkerhetsfunktion. För min del känns det inte bra att en säkerhetsfaktor försvinner, säger Michael.
Michael hoppas nu att Audi trots allt sa få fram en lösning så att hans nästan nya Audi Q5 kan uppgraderas till 4G. Han är väldigt nöjd med bilen i övrigt.
– Audi borde försöka lösa problemet. Då har man i alla fall ett erbjudande till de kunder som önskar att få det ersatt och fortfarande kan använda sin app och att SOS-funktionen fortsätter att fungera i framtiden, säger han.
Audi är inte ensamma om att funktioner försvinner i nästan nya bilar. Många bilmärken är drabbade, Carup har hittills rapporterat om att funktioner försvinner i relativt nya bilar från Mercedes, Volkswagen och Volvo.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter