Straffskatten på bilar har höjts tre gånger på mindre än tre år.
Men nu aviserar Miljöpartiet att ytterligare höjningar är att vänta.
– Vi kommer få ökade utgifter för bonusen, vilket gör att vi kommer smalna av den och samtidigt höja malusen. Det är så det fungerar”, säger Lorentz Tovatt (MP), till Dagens Industri.
De senaste åren har malusskatten bensin- och dieselbilar höjts kraftigt. Den som köper en ny bil betalar en förhöjd straffskatt under tre år. Enligt ett nytt förslag höjs skatten på vanliga bilar med 30-50 procent från 1 april nästa år. För en vanlig Volvo V60 kan det innebära ytterligare 2 500 kr per år. För en större SUV kan det handla om 5000 kr. Vissa bilmodeller har på mindre än tre år fått en skattehöjning på 900 procent.
Men räkna med att det kommer ytterligare skattehöjningar. Ju fler som köper elbilar och laddhybrider som ger bonus. desto mer måste malusskatten höjas eftersom systemet ska vara självfinansierande. Bonusen kan även komma att smalnas av och bara omfatta elbilar.
Enligt Lorentz Tovatt som sitter i trafikutskottet för Miljöpartiet kommer det nya skattehöjningar för bensin- och dieselbilar för att finansiera elbilarna. De kommande höjningarna ska ske stegvis.
– Det ska ske på ett långsiktigt sätt, i en trappa, säger han till Dagens Industri.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter