Nu bekräftar miljardären som köpte Saab-fabriken av Nevs att det är klart med ny biltillverkning i Trollhättan. En stor satsning på nya elbilen Nevs Emily GT ska dra igång redan i höst.
– Jag vet vilka det är men det är inget jag vill prata om. Det får komma från Nevs men jag kan säga att det är en betydande del av fabriken som de kommer använda, även kontor och de behöver anställa ett stort antal medarbetare, säger Svante Andersson som äger fabriken till TTela.
I fredags kom nya uppgifter om att det ska vara klart att hemliga investerare drar igång ny biltillverkning i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Två svenska bolag uppges satsa på att tillverka den svenska elbilen Nevs Emily GT som utvecklats av gamla Saab-ingenjörer. Nu bekräftas uppgifterna av fabrikens nya ägare, miljardären Svante Andersson. Det ska bli en stor satsning där många människor kan få jobb i Trollhättan.
LÄS MER: Hemliga spelet – så räddades Nevs Emily GT
– Det är betydande ytor om jag säger sig, det tyder på att det är en rejäl satsning. Det signalerar att det är många människor som kommer att jobba med det här, säger han till Sveriges Radio P4 Väst.
Efter sommaren ska satsningen offentliggöras, då parterna har ett möte under vecka 32. Svante Andersson är själv en stor motorentusiast och äger ett bilföretag och racerbanan Kinnekulle Ring.
– Detta är största lyckan för oss och alla. Det är en fantastisk bil. Jag har själv fått förmånen att testa den, säger Svante Andersson till TTela.
Ännu så länge är det hemligt vilka investerarna är, Svante Andersson känner till detaljerna, men får inte prata om det. Det blir nu upp till Nevs när alla detaljer i satsningen ska offentliggöras. Men det handlar om en stor del av fabriksytan som ska användas för bilverkning igen. Redan i höst det bli full aktivitet. Svante Andersson hyllar ledningen på Nevs som fått igång projektet.
LÄS MER: Hemliga spelet – så räddades Nevs Emily GT
– Utan deras insats hade det här inte blivit av. De har ställt upp helger och kvällar, även om de vetat om att de kanske inte har kvar jobbet om ett halvår. Detta är en arbetsseger för alla inblandade som gjort ett riktigt kanonjobb.
Elbilen Nevs Emily GT utvecklades i hemlighet på bara tio månader av Saab-ingenjörer på Nevs i Trollhättan. Med en elmotor på varje hjul har Nevs Emily GT väghållning i superklass, 100 mils räckvidd och större utrymmen än andra elbilar. Nevs Emily GT är en så kallad Grand Tourer med egenskaper som överträffar många av dagens elbilar. Nevs Emily GT har en elmotor på varje hjul som är på 120 hästkrafter, totalt har bilen 480 hästkrafter. En senare version kommer ha totalt 653 hk och 2 200 Nm från fyra hjulmotorer. Det ger en acceleration upp till 100 km/h på drygt tre sekunder.
Nevs vd Nina Selander har varit en nyckelperson och gjort ett jättearbete och har under våren förhandlat med flera intressenter efter att projektet blivit en världsnyhet då det blev offentliggjort.
– Ja, det är riktigt roligt att vi fått så stor uppmärksamhet som i sin tur bidragit till seriösa intressenter. Vi har hittills kontaktats av ett 15-tal och nu ”trattat ner” det till ett par/fåtal intressenter. Alla är bra och seriösa med olika bakgrund med mer eller mindre direkt koppling till bilindustrin sedan tidigare samt både svenska och utländska, sade Nina Selander till Carup i början av juni.
LÄS MER: Hemliga spelet – så räddades Nevs Emily GT
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter