Mercedes nöjer sig inte med att göra lyxiga bilar. Målet är att bli ett av världens mest älskade lyxvarumärken.
– Vårt jobb är så mycket större än att tillverka fordon. Jag ser oss faktiskt inte längre som ett bilföretag, säger Gorden Wagener, chefsdesigner på Daimler.
Sedan 12 år tillbaka har Gorden Wagener ansvarat för bilarnas design i hela Daimler-koncernen (Mercedes-Benz, Maybach och Smart) och han har blivit så framgångsrik att media står i kö för att få höra hans kloka ord.
Senast har ansedda tidningen Forbes fått audiens hos Daimlers “poster boy” som hunnit bli 52 år gammal och har nu en oinskränkt makt i det tyska bilföretaget…eller förlåt, vi bör inte kalla Mercedes för biltillverkare längre, enligt Wagener:
– Vårt jobb är så mycket större än att tillverka fordon. Vi är ett livsstils- och lyxmärke. Och vi finns redan idag på listan över de mest inflytelserika varumärkena. Men om tio år ska Mercedes vara världens mest beundrade och älskade varumärke, säger han.
Under ledning av Wagener 2009 utformades en helt ny filosofi – och ett nytt sätt att jobba med biltillverkning.
– Mina företrädare var en blandning av ingenjörer och stylister. På den tiden fanns inte ens min tjänst. Idag är vi så mycket mer än designers – alla projekt börjar med oss och varje Mercedesprojekt startar från våra ritbord. Men vi är också den sista delen i processen och ska godkänna varenda detalj. Allt handlar om design, att skapa känslor!
Filosofin har ett namn, “Sensuell renhet” och ska genomnsyra varenda liten detalj.
– Vi har speciella designers för en rad delar: exteriör, interiör, produkt, mode, färg…ja, vi har t o m speciella designers för rattar och knappar.
– Tillsammans med andra avdelningar fungerar vi nästan som en orkester.
Hur är det med senaste konceptbilen, Mercedes-Benz Vision AVTR? Hur stor chans att den blir verklighet?
– Den bilen är till 80 procent verklighet, och stora delar kommer att implementeras i kommande EQ-bilar (EQ står för Electric Intelligence), säger Gorden Wagener.
Maths Nilsson är grundare av Carup.