”Som en drönarvy i verkliga världen, med 3D-projektion på vindrutan och skärmen.”
Supertekniken i nya Mercedes S-klass tar den digitala förarmiljön ett steg vidare.
Räkna med att det är så här din nya vardagsbil ser ut om något år.
Tesla har gjort revolution med förarmiljön i våra bilar. Redan 2012 kom de med den första pekskärmen i Model S, med Model 3 gick de ett steg längre för ett par år sedan och tog bort alla knappar och mätarklustret framför föraren.
Nu presenterar Mercedes stora nyheter i sin kommande S-klass som ser ut att vara nästa evolution för förarmiljön. Infotainmentsystemet tycks faktiskt ligga steget före Tesla. På tyskt vis innehåller det dock inga pruttkuddar eller mysbrasor, men väl en mängd nya funktioner och effekter.
Den nya generationen av Mercedes system MBUX kommer sannolikt att förändra våra vardagsbilar de närmaste åren. Mercedes har en historik av att presentera ny teknologi i S-klass, eller vad sägs om ABS-bromsar, airbag och antispinn? Tre innovationer som i dag finns på alla bilar.
Den ombonade och avantgardistiska designen vi sett i de senaste årens Mercedes-bilar är borta. 27 av de tidigare knapparna är utkastade och förarmiljön består nu av två skärmar och en avskalad panel. Dels en helt ny 3D-skärm framför föraren och dels en stor stående skärm i mitten. Dessutom finns tre skärmar i baksätet. Mercedes har dock inte gått lika långt som Tesla. De behåller en del kontroller och har alltså ett nytt 3D-kluster framför föraren. Säkerhetsfunktioner som belysning och vindrutetorkare styrs via spakar och vred. Dessutom går det att kontrollera klimatanläggningen via några knappar under displayen.
En stor nyhet är att alla skärmarna har en 3D-effekt så att det faktiskt känns som att det finns knappar på skärmarna. Skärmen ska likna en rumsvy som gör det mer intuitivt att hitta. Alla skärmar har haptisk feedback när du trycker, det ger en knappliknande känsla. Dessutom kan bilen startas med ditt fingeravtryck via skärmen. Vill du vara ännu säkrare kan du kombinera det med ansiktsigenkänning och din röst. På så vis kan du betala med bilen.
Bilen har också en rad säkerhetsfunktioner som gör att den blinkar rött om en passagerare vill gå ut när en bil närmar sig. Den varnar också om barnstolen sitter fel.
– Vårt övergripande mål är att erbjuda det yttersta i komfort, personalisering och bekvämlighet. Ett system som är mer detaljerat och individuellt än någonsin tidigare, säger Sajjad Khan, styrelseledamot i Mercedes-Benz.
En av de största nyheterna är en ny heads Up-display i vindrutan med augmented reality (AR). Den har också 3D-effekt, vilket innebär att bilen kan förstärka vägen med olika vägmärken och markeringar på ett sätt som inte kunnat göras tidigare. Skärmstorleken i gatan motsvarar en 77-tums platt-tv. Det kan handla om avstängningar som läggs på vägbanan, kurvmarkeringar och avståndsassistent.
Om föraren säger “Jag är trött” startas ett program för energigivande massage och temperatur. Även baksätespassagerarna kan piggas upp på samma sätt.
Mercedes ger baksätespassagerarna i limousinen S-klass ett minst lika vasst infotainmentsystem än framsätespassagerarna. Du kan till exempel titta på en powerpointpresentation, film eller ha videokonferens i baksätet via tre olika skärmar. Eller dela din skärm med baksätesgrannen.
Här är de största nyheterna i nya Mercedes S-klass
3D-display för föraren: Ett intryck av rumsligt djup skapas när i olika perspektiv av objekt i displayen. Effekten uppnås detta genom en kombinationen av en konventionell LCD-skärm med en speciell pixelstruktur och en kontrollerbar LCD-bländare. Detta skapar önskat intryck av djup. Två kameror är integrerade i skärmen. Detta används för att exakt bestämma tittarnas ögonposition.
MBUX Interior Assist: Genom att använda kameror och inlärningsalgoritmer, känner MBUX Interior Assist igen och förutser passagerarnas önskemål och avsikter. Det gör detta genom att tolka huvudriktningen, handrörelser och kroppsspråk och reagerar med motsvarande fordonsfunktioner. Till exempel, om föraren tittar över axeln mot bakrutan, öppnar Interior Assist automatiskt solskyddet. Om föraren letar efter något på den främre passagerarsätet i mörkret tänds automatiskt ljuset. Att bara titta på en av ytterspeglarna räcker för att göra en justering.
OLED-teknik: Förkortningen står för Organic Light Emitting Diode. I S-klass är OLED-skärmen placerad bakom ett glas, och i kombination med ställdon och tryckgivare ger den en känsla av kontroll i displayen som också har haptisk feedback.
Röstassistent “Hey Mercedes”: Konventionella röststyrningssystem i bilar kräver vissa fasta kommandon från sina användare. Eftersom MBUX förstår vanligt språk lyssnar “Hey Mercedes” på nästan varje ord och förstår praktiskt taget alla meningar som rör infotainmentsystemet på 27 olika språk och fordonsdrift på 27 språk.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter