Bilvärlden tar farväl av designgeniet Bruno Sacco. Mercedes legendariska chefsdesigner gick ur tiden lördagen den 28 september. Själv framhöll han 190-modellen som karriärens höjdpunkt.
Bruno Sacco kämpade för att bygga Mercedes A-klassen. Han trodde järnhårt på att ta sig in i småbilsvärlden. Därför blev det ett hårt slag när den svenska motorjournalisten Robert Collin välte i ett älgtest 1997. Skandalen var ett faktum och Mercedes tvingades bygga om bilen. Men därefter blev det en succé och är nu inne på den fjärde generationen. Men för Bruno Sacco var det ett vemodigt sätt att gå i pension på.
Han lämnade sitt kontor hos Mercedes två år senare. Då hade italienaren tjänat Mercedes väl under fem decennier och blivit en av koncernens mäktigaste personer. Det är bra marscherat för en vanlig grabb från Udine i norra Italien. Där föddes han 1933, mitt under Mussolinieran. Samtidigt som nazismen växte fram bakom alperna.
Han precis som många andra barn greps av de nya sportbilarna. Industrin var ung och vital, nya modeller kom och racerhjältarna firades som helgon. Men så kom kriget och när kanonerna tystnade i Europa var Bruno tolv år gammal.
Man skulle bygga upp kontinenten igen och bilindustrin blev ett av naven för det nya Europa. Ung och idealistisk reste han därför efter skolan till kultur- och lärdomsstaden Turin. Där studerade Bruno maskinteknik och kom i kontakt med både Ghia och Pininfarina.
Men också Mercedes designer Karl Wilfert, som såg talangen i den unge italienaren. Han såg till så att Bruno kom till Sindelfingen och började arbeta som designer 1958. Där fick han fria händer att pröva sin kreativitet, misslyckanden var många, men succérna skulle komma.
Men ungefär samtidigt som han själv blev designchef hos Mercedes gick Karl Wilfert bort 1976. Det var ett hårt slag för Bruno Sacco som fick ta sig fram på egen hand. Men det klarade han bra, utmaningen verkade ha inspirerat honom och 1982 kom ögonblicket som han själv framhöll som karriärens höjdpunkt. Lanseringen av Mercedes 190.
En liten kuriositet är att han också gav namn åt det så kallade Saccoplanket. En hög plastlist längst ner på bildörrarna, som skulle undvika parkeringsskador och gav karaktär till bilarna. Bruno Sacco blev 90 år gammal.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.