Måste byta däck efter 5 mil – galna kostnaden

En Youtuber avslöjar hur mycket en ny däckuppsättning för en Bugatti Bolide kostar. Däcken håller bara i knappa fem mil. Men ändå kostar de lika mycket som en bättre begagnad Volvo.

Att äga en Bugatti är inget för den otålige eller den med tunn plånbok. För YouTube-stjärnan och bilsamlaren Manny Khoshbin blev det extra tydligt när han bläddrade igenom den officiella manualen till sin Bugatti Bolide. Det han hittade där fick till och med honom att tappa hakan.
– Bilen kommer med två uppsättningar. En för transport, de är smalare och gör inte bilen rättvisa. Men sen har vi slicksdäcken som endast duger för 55 kilometers körning innan de måste bytas ut, säger Manny som sedan får en chock när han ser prislappen.

Slicks, eller slicksdäck, är racingdäck utan mönster, alltså helt släta. De ger extremt grepp på torra banor, men de är känsliga. De måste värmas upp till rätt temperatur innan de fungerar som tänkt, och så fort de börjar bli slitna tappar de prestanda snabbt. Just därför klarar ett set slicks på en Bolide bara 58 kilometers körning innan det är dags att byta. Men en ny uppsättning slicksdäck på en Bugatti Bolide är extremt dyr.

För den som verkligen vill pressa Bolidens 1 600 hästkrafter på bana är det här verkligheten. Och det gäller inte bara om du kör. Om bilen står still i garaget måste däcken ändå bytas vart femte år. Men det stannar inte där. Inför varje körning på bana krävs en hel uppvärmningsrutin. Det är en process som snarare liknar ett flygplans förberedelser än en bilutflykt.
– För att slicksdäcken ska ge maximalt grepp måste du förvärma dem till högst 80 grader celsius, och regndäcken får inte överstiga 30 grader. Om du inte gör detta kan du få problem med prestandan.

Bugatti Bolide är ingen vanlig superbil – det är ett banverktyg byggt för ytterligheterna. Men med den extrema prestandan kommer också extrema krav. Däcken måste monteras och demonteras tre gånger för att få rätt greppmönster. Brandsläckaren, säkerhetsbältena och bränsletanken har alla sina egna bytestider. Och tankar du fullt så räcker det bara i drygt 90 kilometer – sedan är det dags att fylla på igen, med dyr 110-oktanig racingbensin. Och behöver du en ny uppsättning slicksdäck efter fem mil får du vara redo att betala 80 000 kronor.
LÄS MER: