Maseratis nya V6-motor – ett mästerverk

Nu är det slut med motorer från Ferrari. Här är Maseratis eget mästerverk – en dubbelturbo-V6 på 630 hästkrafter med namnet Nettuno.
Motorn ska sitta i kommande supersportbilen MC20 som blir en direkt konkurrent till Ferrari F8 Tributo.

Det har varit ett långt och fruktbart samarbete mellan de två italienska legendariska tillverkarna Ferrari och Maserati i superbilarnas stad, Modena.
Men nu är det slut med Ferrari-motorer i lillebrorsan Maseratis bilar.
När nya supersportbilen MC20 (MC står för Maserati Corse och 20 är en flirt med årtalet 2020) ska presenteras i början av september har Maserati utvecklat en egen motor, som t o m fått ett namn: Nettuno.

Håll med om att den är vacker – och dessutom ett riktigt 220 kilo tungt kraftpaket som utvecklats med hjälp av teknologi från Formel 1-världen.
En 3 liters dubbelturbo V6 kommer att producera 630 hk och ett vridmoment på 730 Nm. Det innebär alltså 210 hk per liter.

Men motorn ska sitta i fler Maserati-modeller, enligt branschtidningen Automotive News.
Nettuno kommer att ge en lite mer begränsad kraft på 542 hk i kommande sportbilar och 523 hk i minst två suvar, där den ena är en modernare version av Levante.
Det spekuleras i att det kan bli så många som tio nya och uppdaterade modeller fram till 2023.

Nettuno har skapats av Maseratis eget utvecklingsteam på den bekanta adressen Via Emilia Ovest mitt i centrala Modena och det är även i stadens fabrik som motorn ska byggas.
Just nu pågår förberedelserna för fullt med att göra fabriken i ordning för nya MC20.

Det var för drygt 20 år sedan som Maserati övergick helt i Ferraris regi och Maserati 3200GT blev den första modellen som producerades efter att företaget och fabrik moderniserats.
Det var också den första helt nya modellen på över femton år och inte bara en ny variant på Biturbo. Utseendet uppdaterades radikalt av Giorgetto Giugiaro, och Maserati gick tillbaka till rundare former.
Sedan 2014 ingår Maserati i Fiat Chrysler Automobiles – och nu vill man alltså leva ett helt eget liv utan inblandning från Ferrari.