Mackdöden slår till igen: Här läggs två OKQ8 ner

Mackdöden slår till mot Sverige igen. Ytterligare två bemannade OKQ8-stationer läggs nu ner. Bensinmackarna i Munkfors och Skoghall stängs för gott efter sommaren. Chockbeskedet till invånare och bilister kommer kort efter att OKQ8 i Hagfors gått i konkurs. 
– Det är inget roligt beslut, säger OK Värmlands vd Thomas Andersson till NWT. 

Nu varnar experter för att 1000 svenska bensinmackar kommer att försvinna.

Nyligen berättade Carup att den stora OKQ8-stationen i värmländska Hagfors gått i konkurs. Då varnade Thomas Andersson, vd för OK i Värmland för att bensinbranschen står inför enorma förändringar och att utvecklingen kan gå fort när elbilarna tar över.
– Jag tror att den sista bensinmacken är byggd i Sverige, sade han till NWT.

Nu kommer nästa dråpslag mot bilister och invånare i Värmland. De stora bemannade OKQ8-stationerna i Munkfors och på Skoghall stängs också ner direkt efter sommaren. Orsaken är att förlusterna blivit för stora på de två stationerna på grund av minskade kundströmmar. Nu försvinner servicen och personalen och de förvandlas till automatstationer. Det betyder att tre bemannade OKQ8-stationer på kort tid försvunnit i Värmland. 
– Det har gått dåligt i många år på stationerna i Munkfors och Skoghall, och vi märker att besparingarna inte hade hjälpt på just dessa orter, säger OK Värmlands vd Thomas Andersson till NWT.

Den bemannade OKQ8-stationen i Skoghall i Värmland läggs ner.
OKQ8-stationen i Munkfors i Värmland stängs också ner.

Mycket talar för att detta bara är början. En tredjedel av Sveriges 3000 mackar kan komma att att försvinna inom de närmaste 10 åren, varnar organisationen Sveriges servicestationer.  Mackdöden slår hårdast mot Norrlands inland och glesbygden generellt. Utfasningen av fossilt bränsle är en viktig orsak.

Elbilens framfart slår hårt mot glesbygdens infrastruktur. På mindre orter har mackar och bensinstationer ofta varit en naturlig samlingsplats, men i och med att allt färre bilar stannar för att tanka läggs nu flera mackar ner runt om i landet. 

Organisationen Sveriges servicestationer tror att 1000 mackar av Sveriges totalt 3000 mackar kommer att försvinna inom de närmsta tio åren, en utveckling som skapar oro. Andra aspekter som lyfts fram är att människor som inte har råd att köpa elbil kan få långt till närmsta bensinstation, för att inte tala om att mackar ofta axlar rollen som postombud för sina respektive lokalsamhällen. Något som Robert Dimmlich, vd för Sveriges servicestationer, poängterar. 

– Det första man borde göra är att fundera på vilken typ av grundfunktionalitet man vill ha i landet. Det behöver göras nu, om fem år kan det vara för sent, och då blir det ren kapitalförsörjning om man lägger ner de här stationerna och sedan kommer fram till att det var dåligt för att det missgynnade den här glesbygden, eller vår beredskap, säger Robert Dimmlich till TV4

Enligt honom är det inte bara en fråga om att mackdöden drabbar glesbygden, utan även nationen i sin helhet. Särskilt vid ett eventuellt krisläge eller i händelse av exempelvis ett krig.
– Eftersom många av dessa mindre stationer kommer att läggas ner försämras också Sveriges kris- och krigsberedskap. Det bör också ses i kontexten av att vi nu också är medlemmar i Nato, säger Robert Dimmlich till Vi Bilägare.
LÄS MER: