Lyx-Volvo med 5,7 liters V8 från Camaro: ”Enastående skick”

Få bilmodeller passar bättre för V8-konvertering än Volvo 760. Nu säljs en Volvo 784 GLE – ett speciellt exemplar av Volvos flaggskepp med 5,7-liters V8 från Camaro. 
– Den här bilen kan betraktas som en utställningsbil på grund av dess exceptionella skick, uppger Bilwebauctions. 

Volvo 760 GLE var Volvos första helt nya bilmodell på 16 år när den presenterades 1982. Den pampiga lyxbilen med sin kilformad låddesign hade en ganska sävlig motor under huven, även om det snart kom piggare turboalternativ.  

760 kom med en V6:a på 2,8 liter som var utvecklad tillsammans med Peugeot och Renault, den så kallade PRV-sexan. Samma motor satt också i DeLorean DMC-12. Motorn gick mjukt, men var inte särskilt kraftfull och drack mycket bensin, dessutom var den inte särskilt hållbar. 

Kanske borde Volvo 760 ha haft en V8-motor under den kantiga huven redan från början? För få bilar är mer populärare och lämpar sig bättre för V8-konvertering. Den robusta karossen mår bra av mer effekt och det finns gott om plats under huven. 

Nu säljs en Volvo 760 GLE i toppskick som är uppgraderad med en 5,7-liters V8-motor från Chevrolet Camaro, en bil som är i perfekt skick trots att den är från 1988. Den har fått specialbeteckningen Volvo 784 GLE på bakluckan som syftar på att V6:an är utbytt mot en V8:a. 
– En sleeper, en riktig ulv i fårakläder, uppger Bilwebauctions.

– Bilens nuvarande ägare är en hängiven Volvo-entusiast som har gjort omfattande förbättringar på bilen sedan 2016. Bilen låter fantastiskt och erbjuder mer än tillräckligt med vridmoment. Professionellt byggd. Motorn, växellådan och väghållningen ger en trevlig körupplevelse med både komfort och prestanda, uppger Bilwebauctions som nu auktionerar ut Volvon.

Bilen såldes ny i USA där den fick en Camaromotor som bara gått 1500 mil innan den hamnade i Volvon. Den nya motorn har 218 hästkrafter och betydligt mer vridmoment än originalsexan på 156 hästkrafter. Bilen uppgraderades och byggdes om för att klara Volvos utsläppsnormer i USA, sedan kom den till Sverige 1995. 

Idag är skicket mer eller mindre perfekt, och det är bara att vrida om nyckeln och njuta av V8-mullret i en Volvo.
– Bilen är i ett enastående skick, och behöver inga reparationer, uppger Bilwebauctions. Budgivningen är just nu uppe 130 000 kronor.