Över en månad har gått sedan Toyota återkallade elbilen bZ4X för att hjulen kan trilla av under färd. Fortfarande finns ingen lösning på det livsfarliga felet.
Nu erbjuds kunder i USA att häva köpet och få pengarna tillbaka – eller få 50 000 kronor och gratis lånebil med gratis bensin om de behåller bilen.
Toyota var bland de sista biltillverkarna att haka på elbilsvågen. Nya elbilen Toyota bZ4X fick ett positivt mottagande i testerna – men sedan tog det stopp. Den 24 juni kom nyheten att modellen hade ett farligt fel som gjorde att hjulbultarna lossnar och hjulen kan trilla av. Ägare uppmanades att omedelbart parkera sina bilar.
Över en månad senare är problemet fortfarande inte löst, och runt om i världen står 1000-tals Toyota bZ4X parkerade. I Sverige hade bilarna bara hunnit ut till återförsäljarna, så inga svenska ägare har drabbats av problemet, förutom att de inte får leverans av sin efterlängtade elbil. Svenska återförsäljare bekräftar för Carup att provkörningar är stoppade och att bilen ”har körförbud tills vidare”.
Totalt har 2700 bilar i världen levererats och i USA har två bilar av 232 sålda tappat hjul och ett fall har inträffat i Taiwan. Bultarna på hjulen gängar upp tills hela hjulet trillar av från bilen. Toyota har kunnat återskapa felet i tester, men har fortfarande ingen lösning att erbjuda. Även systermodellen Subaru Solterra är drabbad, men inga bilar av den modellen har levererats.
– Bultarna kan lossna på grund av upprepade skarpa svängar och plötsliga inbromsningar. Om du fortsätter att köra i det tillståndet kommer därför onormalt ljud att genereras och i värsta fall kan däcken falla av, har Toyota uppgett för ägare.
I USA har två fall med bilder på kraschade Toyota bZ4X dykt upp på nätet. Om det har samband med felet är inte bekräftat. Några veckor efter leveransstart har redan två bilar av 258 kraschat, bilarna har inte körts mer än 96 respektive 219 mil.
Svenska Toyota har ännu ingen information om när en lösning på problemet kan finnas. Hittills har ett 100-tal bilar registrerats på olika återförsäljare.
– Svenska kunder påverkas inte, första leveranser av kundbilar är beräknade till början av 2023. bZ4X går ännu inte att provköra i Sverige, säger Christian Hallin, PR-chef för Toyota Sverige.
Nu har köpare av Toyota bZ4X i USA fått brev från Toyota där de erbjuds att sälja tillbaka sin okörbara elbil till Toyota, alternativt få en lånebil med bensinen betald medan en lösning tas fram. Ägare får dessutom 50 000 kronor om de behåller den just nu obrukbara bilen. Toyota kan förvara elbilarna medan en lösning hittas, uppger Electrek.
Toyotas brev till ägarna av bZ4X i USA
Hos Toyota är din säkerhet högsta prioritet. Om du inte redan har gjort det, vänligen kontakta en auktoriserad Toyota-återförsäljare så ordnar de upphämtning och förvaring av ditt fordon, utan kostnad, tills åtgärden är tillgänglig. Vi kommer också att tillhandahålla ett lånefordon utan kostnad för dig.
Vi sätter ett högt värde på gästupplevelsen och inser de besvär som denna situation medför. Därför erbjuder Toyota berörda ägare följande tills åtgärden är tillgänglig :
• Fortsätt att tillhandahålla ett lånat fordon och förvara ditt fordon utan kostnad
• Ersätta dina bränslekostnader som du uppstår när du kör det tillhandahållna lånefordonet
• Ge dig en total kredit på 5 000 USD för betalning av ditt lån/leasing eller köpeskilling om fordonet betalades i sin helhet
• Ge ytterligare tid för gratis laddning på alla EVgo-ägda och drivna allmänna stationer i hela landet, till och med 31 december 2024
• Ge en förlängning av ditt fordons begränsade garanti för nya fordon baserat på den tidsperiod som ditt fordon inte kan att köras på grund av återkallelsen (från datumet för återkallelsemeddelandet den 23 juni 2022 till ett datum i framtiden då åtgärden tillkännages.
Alternativt, om du inte vill fortsätta enligt beskrivningen ovan, kommer Toyota att erbjuda dig att återköpa ditt fordon . Villkoren för återköpet kan variera beroende på ditt tillstånd och särskilda omständigheter.
En bZ4X-specialist kommer att kontakta dig under de kommande dagarna för att diskutera dessa alternativ. Om du vill prata med någon tidigare, vänligen kontakta oss på 1-800-331-4331 och välj alternativ tre, mellan 8.00–20.00 måndag–fredag och 9.00–19.00 lördag ET.
Vi beklagar uppriktigt alla besvär som detta tillstånd kan ha orsakat dig.
-Toyota Motor Sales, USA
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter