Defekta krockkuddar kan göra att 52 miljoner bilar från 12 tillverkare måste återkallas. Livsfarligt metallsplitter kan flyga in i kupén hos bilar från BMW , Ford , Fiat-Chrysler, General Motors, Hyundai , Kia, Maserati , Mercedes-Benz , Porsche , Tesla , Toyota och Volkswagen-gruppen. Två person har dödats av felet och sju har skadats, uppger NHTSA och Reuters.
Amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA larmar om en ny krockkuddeskandal under uppsegling. Det handlar om att 52 miljoner bilar har krockkuddar som kan vara livsfarliga vid en olycka. Kuddarna har en felaktig uppblåsare som gör att metallfragment slungas in i kupén. Sex personer i USA ska ha fått ansiktsskador och en person ska avlidit till följt av defekten. I Kanada respektive Turkiet har en person dödats och en skadats av metallfragment.
NHTSA har redan begärt ett frivilligt återkallande, men bildelstillverkaren ARC vägrade att gå med på det. NHTSA försöker nu tvinga fram en återkallelse genom ett offentligt möte den 5 oktober, uppger Reuters. Om återkallelsen går igenom är det en av de största någonsin som drabbat bilindustrin.
Felet ska finnas i en uppblåsare för krockkuddar som använts fram till 2018 i bilar från BMW , Ford , Fiat-Chrysler, General Motors, Hyundai , Kia, Maserati , Mercedes-Benz , Porsche , Tesla , Toyota och Volkswagen Group. Felet uppges bero på svetsslagg och gör så att metallsplitter kan slungas in i bilen när krockkudden blåses upp.
– Krockkuddar som går sönder när de beordras att utlösas är helt klart defekta, eftersom de både misslyckas med att skydda fordonspassagerare som de borde, och själva utgör en orimlig risk för allvarliga skador eller dödsfall, uppger NHTSA.
Hittills har en person i en Chevrolet dödats, medan åkande i Audi, Kia, Chrysler, Chevrolet har skadats. Det finns två kända fall utanför USA, där åkande i en Volkswagen och en Hyundai skadats av metallframgent från krockkudden.
Uppblåsarna till krockkuddarna är tillverkade av bildelsföretagen ARC och Delphi Automotive. Delphi ägs numera av svenska Autoliv och har tillverkar 11 miljoner uppblåsare på licens. Resterande 41 miljoner enheter är tillverkade av ARC.
Det är inte första gången det blir problem med krockkuddar i bilar. Mer än 30 personer har dödats av farliga kuddar från Takata som sitter i över tiotals miljoner bilar. Krockkuddarna kan explodera och slunga in metallsplitter i bilen. I USA har bilarna återkallats på grund av lagkrav och krockkudden har bytts ut. I Sverige rullar enligt Vi Bilägare omkring 150 000 bilar fortfarande med farliga krockkuddar som kan explodera, då biltillverkarna inte är tvingade att åtgärda det livsfarliga felet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter