Nu fyller de första elektriska ID-bilarna från Volkswagen tre år och kommer ut på begagnatmarknaden. Hur står sig den tyska elbilen efter 10 000 mil? Tyska ADAC har gått igenom Volkswagen ID.3 och dess batterier efter ett långtidstest.
Volkswagen ID.3 drabaades av mjukvaruproblem i början som försenade bilen vid lanseringen. Det kom att dröja ända in på 2023 innan bilarna var helt uppdaterade och mer eller mindre buggfria. Tyska ADAC har testkört bilen i 10 000 mil under 2,5 år. De har märkt en hel del förbättringar av bilen efter den senaste uppdateringen.
Ingenjörer på Landsberg Technology Center körde 10 000 mil på 2,5 år på uppdrag av ADAC. Det är modellen med 77 kWh som långtidstestats. Även vid snabb körning har bilen en räckvidd på över 40 mil. Bilen har visat sig fungera väldigt bra i vardagsbruk under hela testet enligt ingenjörerna.
Batteriet har efter 2,5 år och 10 250 mil kvar en tillgänglig kapacitet på 93 procent, enligt Aviloos batteritest. Hela minskningen kan inte tillskrivas åldrande, utan en del beror pågå att batteriet har en nödreserv. Siffran får sägas vara fullt godkänd med tanke spå att ADAC:s batteri laddats till 100% nästan vid varje tillfälle. Efter uppdatering av mjukvaran har snabbladdningen förbättrats och den maximala laddingseffekten är nu 160 kW, vilket gör att batteriet laddas två minuter snabbare från 10 till 80 procent.
Trots att bilen inte behövt några oljebyten har service och underhåll under de 10 000 milen blivit ganska dyra. Redan vid 5500 mil fick en drivaxel bytas på bakaxeln på garanti, nu är samma klickljud tillbaka efter 10 000 mil.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter