Lagen om att Kronfogden kan beslagta bilar ute i trafiken som inte ägs av den som kör den kan få orimliga konsekvenser. Du riskerar att bli av med bilen om den är på verkstad eller lånas ut till en vän som har skulder. Lagen om utmätning på distans har ett gott syfte. Men vanligt hederligt folk ska inte behöva ta en kreditupplysning för att våga låna ut bilen. En förbättring av systemet behövs.
DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. En stackars man i Göteborg säger sig ha lämnat in sin bil på verkstad. Eftersom han har benproteser hade han kommit överens med verkstaden om att de skulle köra hem bilen. Men mekanikern hade skulder hos Kronofogden. När mekanikern stoppades i en poliskontroll utmättes bilen, trots att mekanikern inte äger den. Nu måste den registrerade bilägaren bevisa att han inte agerat bulvan åt en skuldsatt.
Den nya lagen om distansutmätnoing som infördes i augusti 2022 kom till i ett mycket gott syfte. Tanken är att skuldsatta och kriminella inte ska kunna köra runt i bilar som är skrivna på bulvaner. Det är inte alls ovanligt att skuldsatta eller kriminella registrerar bilar på andra. Men flera fall visar att lagen riskerar att vara rättsosäker och få orimliga konsekvenser. Kronofogden kan via polisen beslagta bilen om den som kör den har skulder. Någon ingående utredning görs inte om en skuldsatt person sitter bakom ratten. Hur stora skulder som krävs har inte angetts.
Det här gör att du aldrig bör låna ut din bil utan att ta en kreditupplysning på den som ska låna den. Vet du med säkerhet att dina anhöriga och vänner inte är skuldsatta hos Kronofogden? Om inte riskerar du att få din bil utmätt. Vad händer om du lånar ut bilen till ditt barn som sedan låter en vän köra? Håll hårt i dina bilnycklar.
Det senaste fallet visar att det till och med är riskabelt att lämna in bilen på en verkstad. Att en skuldsatt mekaniker testkör eller kör hem din bil och blir stoppad av polisen kan räcka för att du ska förlora en bil värd 100 000-tals kronor.
När Kronofogden väl beslagtagit bilen gäller omvänd bevisbörda med relativt högt ställda beviskrav på den enskilde. Kronofogden behöver inte bevisa att bilen kördes av någon som använde en bulvanägare. Istället är det du som bilägare som ska bevisa för Kronofogden att du har rätt till din egen bil. Det kan vara svårt att bevisa.
I fallet i Göteborg godtog inte Kronofogden papper som sägs visa att mannen lämnat in sin bil på service och att han tidigare kört genom olika biltullar. Istället ska tingsrätten nu avgöra om han har rätt till bilen har står som registrerad ägare för. Han ska själv lägga fram bevisen. Vem som står för kostnaderna under tiden om mannen får rätt i tingsrätten är oklart.
Systemet har ett gott syfte och har lett till många motiverade bilbeslag. Men det senaste fallet visar att lagen riskerar att vara rättsosäker, få orimliga konsekvenser och vålla oro för vanligt hederligt folk. Svenska bilägare ska inte behöva ta kreditupplysningar för att kunna rätteligen låna ut sin bil eller vara oroliga när den lämnas in på verkstad. En justering av lagen eller en enkel officiell möjlighet att registrera att du lånat ut bilen på ett rättmätigt sätt vore på sin plats.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter